Doofpotoperatie

Rita Leyman 16 januari 2024
'Speciale Opdracht' geschreven door Frank van Zwol is het vierde deel van een thrillerserie waarin Tom Brandt de hoofdrol speelt. Frank van Zwol behaalde met zijn debuut 'Het Thule-incident' een nominatie voor de Schaduwprijs. Hij gebruikt zijn expedities en avonturen als setting voor op feiten gebaseerde thrillers. Met zijn fotografie, video en live-vertellingen neemt hij de lezer op reis door zijn boeken. Frank Zwol is een echte 'Indiana Jones' onder de thrillerauteurs.

Tom Brandt is een oud-marinier die nu werkt als fotograaf bij de MIVD. Hij krijgt de opdracht om naar de voormalige Amerikaanse kernwapenopslag in Darp te gaan. Wanneer hij daar komt, ziet hij dat er recent gegraven is. Wanneer er dan nog verhoogde radioactiviteit wordt gemeten, gaan zijn alarmbellen rinkelen. Hier is iets niet pluis. Samen met zijn maat Huub Cabot doet hij een gruwelijke ontdekking. Als dan de officier hen nog beveelt de zaak te laten rusten, zijn ze nog meer gedreven om op onderzoek te gaan. Het is geen gemakkelijke klus want ze worden continu door de oversten tegengewerkt. Gelukkig krijgen ze de hulp van Anneke Spiering, een gepensioneerd geestelijk verzorgster. Destijds behandelde ze 4 getraumatiseerde ex-militairen. Deze zaak heeft ze nooit kunnen loslaten daarom is ze bereid om Tom te helpen zodat eindelijk de waarheid van wat er toen gebeurd is aan het licht komt...

De cover past volledig bij het verhaal. Zelfs zonder de titel te lezen kan je uit de cover afleiden dat dit een spannend boek zal zijn. Prikkeldraad, een wachttoren, dit is duidelijk verboden terrein. De man, bepakt met een rugzak, heeft een afwachtende houding, klaar om in actie te schieten. De titel 'Speciale opdracht' maakt je al nieuwsgierig voordat je begonnen bent met lezen.

Bij het lezen van 'Speciale opdracht' ondervind je onmiddellijk dat Frank Zwol ervaring heeft in de materie die hij in zijn boeken hanteert. Zijn research, ervaring en kennis blinken uit in zijn verhaal.
Als leek in deze wereld vond ik sommige delen niet altijd gemakkelijk om te lezen. Gelukkig worden deze moeilijke stukken ook afgewisseld met het privé-leven van Tom.
De relatie met zijn Nancy is wel oké maar deze casus heeft wel prioriteit voor hem. Zijn zwijgplicht maakt het natuurlijk niet gemakkelijk voor hem. Zoals een echte marinier betaamt, is het belangrijk om eerst de waarheid te achterhalen. Wanneer de zaak opgelost is, kan hij weer meer aandacht aan Nancy besteden.
Zo leren we Tom ook op een andere manier kennen : een man die dikwijls in tweestrijd ligt met zijn werk en relatie, waarbij het soms heel moeilijk is om de juiste keuze te maken.
De verbetenheid van Tom wordt goed in de verf gezet. Het is niet omdat hij een nieuwe baan als fotograaf heeft, dat hij alles wat hij bij de marine geleerd heeft, is vergeten. Hij heeft onmiddellijk door dat er iets ernstig gebeurd is dat het daglicht niet mag zien. Dit triggert hem nog meer. Hij wil de waarheid achterhalen en geeft niet op.

Frank hanteert twee verhaallijnen die zich in het heden en verleden afspeelt. Per hoofdstuk wordt dit heel duidelijk vermeld wanneer het zich afspeelt. In het begin vond ik het niet zo gemakkelijk om te volgen maar eenmaal je de personages goed leerde kennen, was het heel vlot om te lezen. De auteur slaagde er zelfs in om mijn aandacht volledig vast te houden. De spanning was top!
Dit was mijn eerste kennismaking met Tom Brandt. Ik kijk al uit naar zijn volgende avonturen.

Meer recensies van Rita Leyman