Aanbevolen voor jongeren en volwassenen!

Roos 20 oktober 2019
In dit boek gaat het om Angel, een meisje dat opgroeit in een achterstandswijk. Ze woont alleen met haar moeder, die van haar beviel toen ze 15 was, en die haar geld verdient met stripteasedansen. Angel heeft weinig vrienden, wordt weggestuurd van 3 scholen, ze ontdekt steeds meer wie ze is en dat ze verliefd wordt op een meisje. Vanuit het perspectief van Angel maken we met haar periodes mee wanneer ze 11, 13 en 15 is.

Op de achterflap staat dat Angel een vechter is, en dat is heel treffend gezegd. Ondanks het feit dat ze heel wat tegen zich heeft werken, geeft ze niet op en kiest ze voor zichzelf en haar moeder. Ik vind haar een sterk personage, en ze kan een voorbeeld zijn voor jongeren in soortgelijke situaties of die zich bezighouden met soortgelijke thema’s. Dit soort voorbeeldpersonages kun je niet teveel hebben in de (jeugd)literatuur, lijkt me. Angel ontdekt dat dat ze verliefd is op een meisje endat brengt verwarrende en onzekere gevoelens met zich mee die iedere verliefdheid met zich mee kunnen brengen. Het mooie vind ik dat dit een belangrijk thema in het boek is, maar dat het in het boek niet heel bijzonder wordt gemaakt.

Het boek leest heel gemakkelijk weg, maar raakt ook belangrijke punten. Het laat je daar ook even bij stilstaan. Zo is de relatie moeder-dochter een belangrijk thema, waar Angel een volwassen rol speelt. Haar moeder vraagt zich regelmatig af of ze wel een goede moeder is, en als lezer kun je ook heel veel van haar vinden en haar wellicht zelfs veroordelen. Toch bewijst de reactie van moeder in de scène waarin Angel haar vertelt dat ze een meisje kent dat verliefd is geworden op een meisje, dat ze de beste moeder voor haar dochter is die ze kan zijn.

Drama Queen is het eerste boek dat ik las van Derk Visser, maar ik ben zeker nieuwsgierig naar zijn andere boeken. Ik denk dat dit boek veel jonge lezers (vanaf ongeveer de brugklas) aan kan spreken. Ik zie voor me dat leraren Nederlands dit boek door hun brug- of tweedeklasser laten lezen, want het biedt naar mijn idee veel aanknopingspunten voor gesprekken en discussies. Ook als volwassene kan het lonen dit soort boeken te lezen, het geeft je een geloofwaardig inkijkje in de belevingswereld van jongeren in dit soort situaties. Een aanrader dus.

Meer recensies van Roos