Zoals zomers in Nederland zijn

Sanne de Graaf 31 juli 2019 Hebban Recensent
Marie verhuist van de grote stad, naar een dorp om de hoek. Een nieuwbouw wijk met allemaal dezelfde huizen met dezelfde daken, dezelfde straten en stomme kinderen. Zoë, haar beste vriendinnetje en tevens haar buurmeisje kan niet met haar mee en ze wonen te ver uit elkaar om elkaar dagelijks te kunnen zien. Marie is boos op haar moeder, omdat ze haar weghaalt uit een buurt en vriendschap die zo fijn zijn. Maar op die eerste dag in die nieuwbouwwijk in de polder ontmoet Marie Jente. Jente is anders, ze is ouder en voor niets bang. Gedurende de zomer leert Marie van Jente dat vriendschap en vertrouwen bijzondere dingen zijn.

Die zomer met Jente bevat naast een proloog drie delen. In het eerste deel maken we kennis met De banaanlaan, de nieuwe straat van Marie. We beleven mee hoe het is om te verhuizen, wat Marie achterlaat, maar ook wat ze vindt in haar nieuwe buurt. In het tweede deel ontdekt Marie, en wij als lezers dus ook, wat vriendschap betekent. Tot slot maken we mee wat er gebeurt na die zomer, als iedereen weer naar school gaat.

Elk deel wordt vooraf gegaan met een illustratie van Maartje Kuiper en een stukje proza. Een gedicht van Koens waarin een blik wordt geworpen op wat er komen gaat. De illustraties zijn opgebouwd uit vlakken en eenvoudige vormen, gebruikmakend van de kleuren geel en grijs. Eenvoudig en rustig. Het gedicht is gedrukt op een gele bladzijde en zorgt samen met het eenvoudige kleurgebruik voor een loom zomers gevoel.

De hoofdstukken beslaan een aantal pagina's. Het ene hoofdstuk is wat spannender dan het andere, maar het is een fijn geheel. Je wilt die zomer meebeleven en weten wat er komen gaat tussen Marie en Jente. Hoe gaat Marie om met haar boosheid en heimwee? Wie is Jente precies? Is zij ook boos omdat ze is verhuisd, of heeft zij nog andere problemen? Jente en Marie zijn twee sterke meiden met elk een eigen wil en persoonlijkheid. Ondanks dat moet Marie diep graven naar haar overredingskracht en volgt ze Jente (te) vaak als een trouwe hond. Maar is alles wat Jente wil wel leuk en verstandig? Hoe geef je je grens aan bij je beste vriendin? Of is ze dat misschien niet?

Koens heeft Die zomer met Jente geschreven vanuit het perspectief van Marie. We krijgen haar gevoelens en gedachtes haarfijn mee. Ze neemt ons mee op ontdekking. Omdat we van Marie alles duidelijk weten, wordt de nieuwsgierigheid naar Jente steeds groter. Er klopt iets niet aan dat meisje, maar wat is dat nou precies?

Voor bovenbouw leerlingen is dit een heerlijk boek om zelf te lezen. Enne Koens neemt je mee naar die zomer van Jente en Marie. Een zomer die net zo goed jouw zomer had kunnen zijn. Het Nederlandse landschap en de kinderen uit de buurt zijn vertrouwd, net als de problemen en strubbelingen van vriendschappen en ouders. De fijne schrijfstijl van Koens die zich kenmerkt door alledaags taalgebruik, korte zinnen en dialogen die ervoor zorgen dat het voelt alsof je staat toe te kijken, maakt Die zomer met Jente tot een verhaal om bij weg te dromen.
Die warme zomer, met eindeloze dagen en avonturen is je vast bekend. Ze kunnen niet lang genoeg duren. Zo ook Die zomer met Jente. Het is heerlijk om die zomer met Jente en Marie mee te beleven, maar helaas is ook die veel te snel afgelopen. 4****

Meer recensies van Sanne de Graaf