De geschiedenis heeft ons gevormd.

Sanne 14 november 2019
Dit boek geeft een goed beeld van Europa in de 20e eeuw. Natuurlijk niet compleet want zoals Geert mak zelf al zegt in de verantwoording: “Sommige landen kon ik, om praktische redenen, niet in mijn reisschema opnemen, bepaalde onderwerpen moest ik laten liggen, op andere kwesties heb ik meer nadruk gelegd dan gebruikelijk is. Dergelijke keuzes, zoals iedere journalist en iedere historicus weet, blijven onvermijdelijk. Heel Europa kan nooit in één boek.”

Aan het einde van dit boek kom ik tot de conclusie dat ik een boel informatie heb mogen lezen met de bijbehorende inzichten, maar dat roept tegelijk ook nieuwe vragen op en honger naar meer inzicht en kennis. Dit boek is dus denk ik een mooie opwarmer voor “Grote verwachtingen” die verder gaat waar “In Europa” is geëindigd. Ik ben bang voor een weinig optimistisch boek, maar ben wel zeer nieuwsgierig.

“.....als je denkt dat een vredesverdrag iets definitiefs is, dan gaan we eraan. Vrede is een proces waaraan je voortdurend moet blijven werken. Anders doet ieder wat in zijn aard ligt, de sterken dwingen, de zwakken kunnen enkel accepteren.” (citaat)

Meer recensies van Sanne