Op de kaft van De Stagiair zien we een vrouw in het voorbijflitsende verkeer. Dat de vrouw bijna dubbel wordt weergegeven komt later ook in het verhaal terug. Ook de drukte van de stad en het steeds onderweg zijn.

Een vrouw in de auto in het drukke verkeer, een andere vrouw op de fiets. Frustratie en woede. Komt het nu wel of niet tot een aanrijding? Het begin van het verhaal roept meteen spanning op.

En dan gaat de lezer terug in de tijd, samen met Katherine en Lily. De personages vertellen om de beurt hun verhaal.
Katherine, veertiger, krijgt een nieuwe stagiair op de redactie, Lily. Zij is het nichtje van de baas, jong en gedreven. Het verschil in leeftijd, de generatiekloof, wordt zeer duidelijk naar voor gebracht. De twee vrouwen liggen voortdurend in conflict met elkaar. En dan toch weer niet. Het aantrekken en afstoten blijft veel te lang duren, te herhalend.

Op een ongeloofwaardige manier komt het leven van de twee vrouwen uiteindelijk samen. De lezer komt na lang wachten te weten waarom Katherine en Lily in deze situatie zijn beland.

Helen Monks Takhar komt in het nawoord nog eens terug op het generatieconflict. Ik had als lezer de indruk dat de auteur toch wel wat frustraties van zich af wou schrijven.

Door spanning in het begin en op het einde geef ik De Stagiair een nipte drie sterren.

Reacties op: Het verhaal van twee gefrustreerde vrouwen

De stagiair - Helen Monks Takhar