Dodelijk spel

Mijn eerste kennismaking met auteur Camille Jacobs gold dit boek Dodelijke afrekening.

Dodelijk meeslepend, dat was het zeker, meteen in het eerste hoofdstuk al. Het duurde dan ook niet lang voordat je het verhaal mee in gezogen werd. Hoe meer je probeerde er uit te komen, hoe meer je verstrikt raakte. Het boek las met een sneltreinvaart.

Er zijn 2 personen in het boek die het meest aanwezig zijn. Leo en Alexander, waarbij Leo de hoofdpersoon is en Alexander zijn geduchte vijand, die alleen voor eigenbelang Leo meesleept in een groots mysterie. Later komen er enkele personages bij, waarbij de ene meer op de voorgrond treed dan de ander. De personages werden beeldend in hun omgeving neergezet, maar ik vond wel dat ze wat meer uitgediept hadden mogen worden wat betreft hun persoontje. Door het verhaal heen leerde je Leo kennen als een persoon die eigenlijk totaal niet iemand was die normaal zou mee gaan in het bedriegen van zijn naasten en zijn omgeving maar gewoon niet anders kon. Je voelde de emoties en schuldgevoelens wel goed aan in het boek van hoofdpersoon Leo, dat was goed beschreven. Maar toch leerde je Leo zelf niet echt beter kennen.

Maar het verhaal op zich was wel goed uitgewerkt. Er werden geweldige complotten gesmeed. De uitspraak : vele wegen leiden naar Rome is hier goed gebruikt. Alle zijwegen die worden begaan om problemen die de hoofdpersoon eigenlijk zo snel mogelijk wil vergeten, steken toch steeds weer hetzelfde kruispunt over om te eindigen op dezelfde weg. De weg naar een geweldig hoogtepunt, veel dodelijk verraad. Een sterk plot.

Ik ben fan van verhalen die zich afspelen op eigen bodem van auteurs. Hoewel ik uit NL kom, waren mij de plaatsen in het boek, Antwerpen en Renkum, toevallig goed bekend. Leuke aanvulling.
Wat mij wel opviel was dat er vooral in het begin van het boek veel herhaling zat in bepaalde zinnen, wat onnodig en wat storend was. Dat verdween gelukkig wel na een paar hoofdstukken, waarna het verhaal verder goed doortrok. Een boek toch wel, om in één adem uit te lezen.

Iedereen die deze thriller overleeft, mag zichzelf als zeer sterk in zijn schoenen staand beschouwen.

Ik heb het eerste boek van deze auteur, Wraak, nog niet gelezen, maar dat staat zeker op mijn verlanglijst nu. Achterin het boek Dodelijke afrekening lichtte de auteur ook al vast een tipje op van zijn volgende boek waar hij aan schrijft: De waarheid.

Camille Jacobs is een Vlaamse auteur, die zijn thrillerdebuut maakte in 2019 met ‘Wraak’, het jaar daarop in april 2020 verscheen Dodelijke afrekening.

Meer recensies van shirley pellikaan