Ik ben er nog

shirley pellikaan 26 december 2019
Een aantal jaren geleden las ik al Mijn naam was Sylvia, een schitterende spirituele roman vol spanning. Daarna, afgelopen zomer las ik ook Niemand geloofde mij ,welke eveneens het lezen waard is.

PROLOOG: "Wanneer Rob na een wekenlang coma in het ziekenhuis ontwaakt, lijdt hij aan geheugenverlies. Hij heeft hij geen enkele herinnering aan zijn leven of aan het motorongeluk dat hem is overkomen. Wat hij zich wel tot in detail kan herinneren, zijn de ontmoetingen die hij tijdens zijn coma heeft gehad met Sylvia. Daarbij was het echter niet onmiddellijk tot hem doorgedrongen, dat zij bij hun eerste kennismaking al niet meer in leven was. Door alles wat Rob bij de gesprekken met Sylvia te weten is gekomen, ook over de oorzaak van haar dood, wil hij na zijn ontwaken maar één ding; de politie spreken! Hij botst op een muur van onbegrip, niemand gelooft hem…

Niemand geloofde mij gaat verder waar Mijn naam was Sylvia ophield. Je kunt dit tweede deel ook heel goed apart lezen zonder het voorgaande verhaal van Mijn naam was Sylvia te kennen. Kanttekening daarbij: In Mijn naam was Sylvia wordt het begrip lucide dromen beschreven, en daar wordt in Niemand geloofde mij op verder geborduurd. Ik persoonlijk vind daarom dat als je voorkennis hebt uit Mijn naam was Sylvia, het verhaal van Niemand geloofde mij meteen wel meer binnen komt.
In Mijn naam was Sylvia vond ik wel meer spanning zitten, maar in Niemand geloofde mij lopen de verschillende vormen van leven voor en na de dood als een rode draad door het verhaal, en dat maakte het zeker wel interessant.

Ik vond voor mij persoonlijk de aanloop voordat het spannend werd wat te lang duren. Maar dat komt misschien omdat ik na het lezen van Mijn naam was Sylvia waarin, hoewel het als roman bedoeld was denk ik, ook wat thriller elementen zaten, ik ook in Niemand geloofde mij meer spanning had verwacht. Het middenstuk van Niemand geloofde mij zoog ik wel weer helemaal op , daar werden meer details toegevoegd en daardoor werd ik als vanzelf ook deels teruggevoerd naar het verhaal in het eerste boek Mijn naam was Sylvia, wat een zeer welkome aanvulling was. Gaandeweg het lezen rezen er nieuwe vragen op, die steeds iets meer beantwoord werden, niets werd echter te vroeg onthuld. Het einde was zeer logisch gezien het verloop van het verhaal, maar had ik zeker niet direct door of zien aankomen. Goed naar toe geschreven.

Het karakter en de gevoelens van hoofdpersoon Rob zijn goed uitgediept ,waardoor je kunt voelen wat hij mee maakt. Het verhaal is zeer beeldend geschreven, leest vlot door en heeft een fijn lettertype voor de ogen.

Op sommige momenten vond ik het wel wat ongeloofwaardiger geschreven, te fantasierijk leek me. Maar goed, wellicht is dat toch ook allemaal wel mogelijk, en zijn er nog veel dingen die we niet weten. Wie ben ik om te beweren dat het anders is?

Hoewel de spanningsboog in Mijn naam was Sylvia wat strakker stond, leest ook Niemand geloofde mij lekker weg en sluit het perfect aan op elkaar. Ook in dit tweede boek voert de auteur je weer mee naar de bovennatuurlijke wereld, zonder het op te dringen, er is absoluut meer tussen hemel en aarde na het lezen van dit boek. Zelfs als het spirituele ver van je af staat, zal je toch kunnen genieten van de beide romans.

Niemand geloofde mij verscheen in juni 2019. Mijn naam was Sylvia in 2016. Daarnaast schreef Marianne van Buitenen ook Hoezo jaloers?, Geluk…waarom niet?, Vrouwen & Honden en 2050.

Niemand geloofde mij, Marianne van Buitenen, paperback, 228 pagina’s, ISBN: 9789463861212
Trailer van Niemand geloofde mij : https://www.youtube.com/watch?v=GGw6Rdn-KL0&t=3s

Mijn naam was Sylvia, Marianne van Buitenen, paperback, 183 pag , ISBN 139789463183543
Trailer van Mijn naam was Sylvia : https://www.youtube.com/watch?v=5T83ojAB8xg

Meer recensies van shirley pellikaan