Mysterie in de Noorse wildernis

Silke Gorremans 10 december 2019

Karen Swan is al lang geen onbekende meer voor Engelstalige lezers, maar met Een Noorse winternacht debuteert ze nu ook op de Nederlandstalige markt. En hoewel de Nederlandse titel het misschien niet doet vermoeden, speelt het boek zich af rond Kerstmis. De originele titel The Christmas Lights licht al meteen een tipje van de sluier op over de sfeer en de setting van het verhaal. En toch is Een Noorse winternacht geen typisch suikerzoet kerstverhaal, zoals je er wel dertien in een dozijn kan vinden.

Poseren in de brandende zon op een eiland in de Stille Zuidzee of lange trektochten maken door de sneeuw, Bo Loxley, haar vriend Zac en hun vaste fotograaf Lenny doen het allemaal om de fans op Instagram gelukkig te houden en te blijven groeien. Als De Wanderlusters hebben ze duizenden volgers die hun dagelijkse leven volgen en becommentariëren. Elke dag melden nieuwe volgers zich aan en bekende merken vechten haast om Bo en Zac tot hun cliënteel te kunnen rekenen. Een droomleven, of toch niet?

Elke dag begint Bo zich meer en meer te ergeren aan hun huidige levensstijl. Waar is hun privacy? Waar is hun echte leven? En waarom hebben Zac en Lenny geen oren naar haar twijfels? Zelfs Kerstmis is niet echt van hen, want dit jaar trekken ze naar Noorwegen om kerst te vieren. Gesponsord door een bekend merk dat zich specialiseert in outdoor kleding besluiten ze de ruwe natuur van Noorwegen te gaan ontdekken en belanden ze in een afgelegen boerderij die eigendom is van Anders en zijn grootmoeder Signy.

Een Noorse winternacht wordt verteld in twee tijdlijnen. In de hedendaagse lijn volgen we Bo en Zac, terwijl ze steeds meer ontdekken dat ze allebei een ander beeld hebben van hun toekomst. In de andere tijdlijn keren we terug naar de jaren ‘30 en volgen we Signy in haar jeugd, terwijl ze samen met andere meisjes tijdens de zomermaanden de bergen intrekt met hun vee. Hoewel de verhaallijnen in tijd decennia uit elkaar liggen, zijn er heel wat gelijkenissen te vinden.

Zoals reeds gezegd is Een Noorse winternacht niet het typische zeemzoete kerstverhaal dat je regelmatig krijgt voorgeschoteld. Hoewel Karen Swan zonder twijfel een feelgood verhaal brengt dat je onmiddellijk in een winterse sfeer onderdompelt, heeft het ook een donker randje. Hoewel je als lezer je vinger niet duidelijk op de wonde kan leggen, merk je doorheen het verhaal dat er een zekere dreiging is. Er gaat iets gebeuren, maar wat? Juist door dit mysterieuze aspect in het verhaal, blijf je de pagina’s omslaan.

Daarnaast slaagt het boek er ook in om geloofwaardige en ontnuchterende blik te werpen achter ‘social influencers’ en alle problemen waar zij mee geconfronteerd worden. De prachtige Noorse natuur wordt eveneens alle eer aangedaan. De beschrijvingen van de landschappen zijn gedetailleerd en geven je als lezer het gevoel samen met Bo op de Fjord te staan. Een mooie aanvulling hierop is het feit dat er doorheen het verhaal ook aandacht besteed wordt aan Noorse gebruiken en tradities.  Al deze aspecten zorgen ervoor dat het verhaal je als lezer niet loslaat.

Een Noorse winternacht is een absolute aanrader. Ideaal om in de kerststemming te komen, maar ook zeker tijdens de rest van het winterseizoen.

Meer recensies van Silke Gorremans