Teleurstellende finale

Silke Gorremans 21 januari 2020
Na het lezen van dit laatste deel in de “Folk of The Air serie” kan ik wel vaststellen dat deze reeks me met gemengde gevoelens achterliet. Maar misschien had ik mijn lat ook gewoon wat te hoog gelegd en kon er enkel teleurstelling op volgen?

The Wicked King was een boek dat me toch wel een beetje heeft weggeblazen. De grote cliffhanger zorgde er ook voor dat ik reikhalzend uitkeek naar het laatste deel in de serie. Mijn verwachtingen waren hoog! Zeker omdat The Wicked King naar mijn gevoel de serie naar een nieuw niveau tilde, na een wat trage start in The Cruel Prince. En toch bleef ik vooral op mijn honger zitten.

We ontmoeten Jude in de mensen wereld waar ze door haar echtgenoot Cardan naar verbannen is. In het begin zit er nog wel redelijk veel snelheid en actie in het verhaal, want Jude blijft zich als een soort van bounty hunter voor de feeën toch wel op gevaarlijke paden begeven. Wanneer ze echter op een dag thuis komt van een zware dag op het werk staat haar tweelingszus voor de deur met een wel erg vreemd verzoek. Wil Jude misschien met haar van plaats wisselen?

En wat volgens mij de aanzet had moeten zijn tot een interessante verhaallijn, zorgt ervoor dat het verhaal vanaf hier eigenlijk een beetje stil valt en uitzonderlijk voorspelbaar wordt. The Queen of Nothing vervalt in herhalende clichés en plottwist die we in soortgelijke verhalen reeds zagen voorbij komen. Geen spannende moment, niks nagelbijten, geen bladeren omslaan op het puntje van je stoel. Het kwam zelf zover dat ik door bepaalde stukken van het boek diagonaal snel las en een geeuw moest onderdrukken.

Daarnaast was de snelheid van het verhaal ook helemaal mis. De grote epische strijd werd een lauw kopje thee en afgewikkeld in amper 30 pagina’s. Ook hier weer geen hartverscheurende momenten, geen hoge prijs om te betalen en vooral geen enkele connectie met de personages. The Wicked King zorgde ervoor dat ik 101 theorieën had opgebouwd, de ene al ongeloofwaardiger dan de andere, dat geef ik grif toe. Want laat ons toegeven dat boek was een groot politiek steekspel met een hoge tol om te betalen. Maar al die complot theorieën konden recht de vuilbak in. En dat is wat er volgens mij misging bij Queen of Nothing, het boek is niet listig genoeg. Niet doortrapt genoeg. Het is allemaal heel rechttoe rechtaan en je ziet de oplossingen van bepaalde raadsels al pagina’s ver voorbij komen.

Een gemiste kans, maar niet al te min een fijn tussendoortje.

Meer recensies van Silke Gorremans