Belgisch debuut dat klaar is voor de internationale markt

Silke Gorremans 06 april 2020

Originele, Nederlandstalige Young Adult-verhalen – laat ons eerlijk zijn – zijn zeldzaam. Nog zeldzamer zijn de exemplaren die zonder twijfel een plaatsje verdienen tussen de grote buitenlandse spelers. Maar laat Toxine van Rani De Vadder nu net zo een niet te missen pareltje zijn. Was Toxine in het Engels geschreven, dan zou het zonder twijfel bij de gehypte boeken van 2020 horen.

De Vadder is een jonge, debuterende auteur uit België. Je merkt echter in de opbouw van het verhaal, de uitdieping van de personages en het goed uitgewerkte plot dat ze jarenlange ervaring heeft in het schrijven van kortverhalen op het online platform Wattpad.

Het verhaal neemt onmiddellijk een vliegende start. Wanneer we hoofdpersonage Khala ontmoeten, is ze op de vlucht voor de machtige opperheer die het op haar magische krachten heeft gemunt. Als offer is Khala eigenlijk zijn eigendom en zal ze moeten sterven, zodat hij haar krachten kan opnemen. Al snel kruist Khala paden met een mysterieuze, knappe, charismatische bandiet die haar om onduidelijke redenen wil helpen.

De Vadder slaagt er op wondere wijze in om haar personages van de pagina’s te laten springen. Khala is een dame met ballen en zit niet nodeloos te wachten tot een knappe man haar uit de armen van het kwaad komt redden. Ze maakt haar eigen keuzes en neemt haar lot in eigen handen. En eigenlijk gaat dit op voor alle vrouwelijke personages in dit boek. Een flinke dosis girl power!

Verfrissend is ook de manier waarop de personages zich ontwikkelen en het feit dat niemand alleen maar goed is. Doorheen het verhaal zie je goede mensen foutieve keuzes maken en de gevolgen van die keuzes onder ogen zien. Zowel Khala als haar metgezellen maken doorheen het boek een grote groei mee, die erg realistisch is neergezet.

Het verhaal blijft in snel tempo voorbij razen en is een groot avontuur dat menig fantasylezers-hart sneller zal doen slaan. Gevechten, magie, demonen, zwarte kunsten, krachtige vrouwen, mysterieuze heren, rebellen – alle klassieke elementen van een goed fantasy verhaal passeren de revue.

De Vadder creëert een magische wereld vol magie met een ietwat middeleeuwse setting, maar combineert dit met moderne elementen zoals treinen en wapens. Erg vernieuwend en verfrissend om te lezen en het zorgt ervoor dat je als lezer meer wilt weten over de ontwikkeling en de geschiedenis van de wereld waarin je je bevindt.

Hier had misschien meer aandacht aan besteed mogen worden in het verhaal. Nu blijf je als nieuwsgierige lezer een beetje op je honger zitten. Of mogen we binnenkort nog eens terugkeren naar de wereld van Toxine? Want hoewel het een hele verademing is om eindelijk eens een goed fantasyverhaal te ontdekken dat een op zichzelf staand plot heeft, smaakt Toxine toch echt wel naar meer!

Meer recensies van Silke Gorremans