Ideale vakantielectuur

Silke Gorremans 09 juli 2019
The Secret Cove in Croatia, de titel trok onmiddelijk mijn aandacht. Een heerlijke zomerse romance gaat er altijd wel in. Maar meestal spelen dat soort verhalen zich af in het zuiden van Frankrijk, Italie of Griekenland. Kroatie is eerder onbekend gebied in boeken.
Toen ik de proefversie van dit boek aanvraag was ik me er niet van bewust dat het deel uitmaakte van een reeks. Maar laat dat je niet afschrikken. Het boek kan perfect op zichzelf gelezen worden. Je hebt op geen enkel moment het gevoel dat je details of voorgeschiedenis mist.
Het boek is erg leuk opgebouwd. Enerzijds volgen we Maddie, ons hoofdpersonage. Wat een heerlijke vrouw. Vriendelijk, altijd vrolijk, avontuurlijk, grappig en barstensvol talent of toch zeker goede wil om nieuwe zaken aan te leren. Wanneer ze de kans krijgt om enkele weken als kamermeisje en kok te werken op een gullet in Kroatië, aarzelt ze geen moment en springt ze op het eerste vliegtuig. Ze is een heel gewoon meisje, dat mij direct voor zich wist te winnen. Daarnaast volgen we ook de toeristen op de boot. Een voor een behoren ze tot the rich and famous. Ik was eerst een beetje bang dat het verhaal heel snel karikaturaal zou worden. Het is namelijk erg makkelijk om modellen af te schilderen als kortzichtige, egoïstische dames die enkel hun uiterlijk belangrijk vinden. Maar achteraf bekeken weet Julie Caplin een mooie balans te vinden en ook de keerzijde van de medaille te tonen.
Nick is het andere hoofdpersonage en je voelt vanaf het begin dat hij een beetje uit zijn doen is aan boord van de boot. Nick is namelijk een gezonde Engelse boerenjongen die de aandacht heeft getrokken van een fotomodel en daarom mee mag op cruise. Je merkt echter goed dat Nick niet zo goed weet wat hij aan moet met de levensstijl van zijn vriendin en haar vrienden en dat zijn gezonde boerenverstand toch elke keer weer naar bovenkomt.
Maar wat dit boek echt het lezen waard maakt is de manier waarop Kroatië in beeld gebracht wordt. De kleine stadjes en haventjes komen echt tot leven op de pagina’s. Kroatië staat nu erg hoog op ons te bezoeken lijstje voor 2020.
Het enige nadeel van het verhaal was het abrupte einde. Er waren toch wel een aantal verhaallijnen die niet mooi afgewerkt waren en waar nooit bevredigende antwoorden warden geformuleerd. Het boek had gerust een 30 pagina’s langer mogen zijn. Vooral de epiloog sloot totaal niet aan op het verhaal.
Ik kan amper wachten om de andere delen in deze reeks te gaan lezen. Ik ben echt helemaal verliefd geworden op de schrijfstijl van Julie Caplin. Dit boek is ideale vakantielectuur, een lekker glaasje rosé en het zachte ruisen van de zee en je bent zo vertrokken!

Meer recensies van Silke Gorremans