Schot in de roos!

Silke Gorremans 27 oktober 2019
In Belterra jagen chasseurs onder leidingen van de aartsbisschop op heksen om hen op de brandstapel te kunnen plaatsen. Lou is een van die heksen… Twee jaar wist ze onder de radars van de chasseurs te blijven. Maar nu is ze opeens getrouwd met een van haar grootste vijanden...
Een groot deel van het verhaal draait rond de strijd tussen de kerk en de heksen. De auteur zorgt er echter voor geen partij te kiezen bij het schrijven. Ze blijft erg neutraal en zorgt er voor dat geen van de betrokken partijen als goed of slecht wordt bestempelt. Eerder het omgekeerde. Er wordt mooi in beeld gebracht dat iedereen zijn eigen beweegredenen heeft voor deze “oorlog”.
Daarnaast volgen we als lezer het verhaal vanuit twee oogpunten. Enerzijds is er Lou, de heks die al twee jaar undercover leeft en haar krachten moet onderdrukken. Ze is niet alleen op de vlucht voor de heksenverbrandingen, maar heeft nog een veel groter geheim dat haar op de hielen zit. Lou is een heerlijk personage om te volgen. Een vrouw met ballen zoals ze zeggen. Ze kan zonder twijfel haar mannetje staan en heeft twee jaar weten te overleven door bedrog, diefstal en kleine criminele activiteiten. Ze is grofgebekt, gaat geen uitdaging uit de weg en is soms een beetje een heethoofd. Maar ze is ook ontzettend grappig, loyaal en trouw.
Daarnaast volgen we ook Reid, het mannelijke hoofdpersonage. Reid is bij het begin van het verhaal een beetje Lou’s absolute tegenpool. Grootgebracht in de Orde van de Chasseurs is plicht bewust zijn en loyaliteit erg belangrijk. Reid is zo overtuigt van de kerk en haar geloof dat hij zich er soms halsstarrig aan vastklampt. Maar daarnaast is hij ook nobel, trouw en een man van zijn woord.
Maar naast de oorlog tussen kerk en heksen en een opbloeiende romance gaat het verhaal vooral over vriendschap en zelf ontdekking. Vriendschap speelt een hele grote rol. Zowel bij Reid als bij Lou. Allebei hebben intense vriendschapsbanden die door de gebeurtenissen in het boek behoorlijk onder druk komen te staan. De manier waarop getoond werd dat ware vriendschap de sleutel tot succes is bepaalde voor mij persoonlijk een groot stuk van het verhaal.
Daarnaast is zelf ontdekking een erg belangrijk onderwerp in het boek. Allebei de hoofdpersonages ontdekken in de loop van het verhaal dat hun waarden en normen misschien niet altijd even correct zijn. Ze lopen met hun koppen tegen de muur en moeten langzaam hun ganse wereldbeeld in vraag stellen. De Lou en Reid die we achterlaten op de laatste pagina van het boek lijken in niets meer op de mensen waar we het verhaal mee hebben aangevat.
Wel een kleine waarschuwing, hoewel dit boek gemarketeerd wordt als YA, zou ik hetzelf toch eerder in het genre NA durven steken. Er zitten enkele stomende scenes in. (Denk ACOTAR etc…)
Ikzelf zit alvast op hete kolen om deel twee te verslinden! Dit debuut wist me van mijn sokken te blazen!

Meer recensies van Silke Gorremans