Een boek dat traag begint maar eindigt als pageturner!

SonjaDiane 23 maart 2024
Een verhaal, beginnend met twee verhaallijnen.

Jonathan is een jonge inlichtingen officier die aan het begin van het boek moet infiltreren in een extremistische groepering om een aanslag te voorkomen. Jonathan kleurt regelmatig buiten de lijntjes, wat hem niet in dank wordt afgenomen door zijn leidinggevende. Gevolg hiervan is dat hij in de gaten gehouden wordt, maar ondanks dat weet Jonathan genoeg informatie te vergaren om uiteindelijk zijn onderzoek naar de extremistische groepering, met akkoord door zijn leidinggevende, voort te mogen zetten. Het verhaal van Jonathan speelt zich af in 2023.

Titus is een pastoor die werkt voor verzetsbeweging Stay Behind. Men vindt dat Titus voor zijn taak bij Stay Behind het beste in Groningen kan gaan wonen, zijn vrouw wil dit niet maar ze vertrekken toch naar het hoge noorden. Titus voert verschillende geheime opdrachten uit, opdrachten waar zelfs zijn vrouw niks van weet. Zijn vrouw weet trouwens helemaal niet van het bestaan van Stay Behind. Het stel krijgt een dochter en naarmate de tijd vordert wordt de afstand tussen Titus en zijn dochter steeds groter. Het verhaal van Titus begint in 1950.

Beide verhaallijnen kabbelen traag voort, er gebeurt eigenlijk niet zoveel om geboeid te blijven. Het kostte me dan ook grote moeite om te blijven lezen, ik heb echt op punt gestaan om het boek weg te leggen. Ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb, want op een gegeven moment komen de twee verhaallijnen bij elkaar en dan gaat het los! Het verhaal wordt vanaf dat moment super spannend en het boek blijkt toch een echte pageturner te zijn.

De extremistische groepering waar Jonathan infiltreert blijkt een groepje mensen te zijn die in de Corona periode met maatregelen vaak ging “koffie drinken” op het museumplein. Omdat ik zelf een tijdje een werkgever had die deze denkbeelden had vond ik het heel intrigerend om te lezen. Het deed me terug denken aan de periode dat hij iedereen in zijn omgeving zijn ideeën opdrong, een periode waarin ik hem veel mensen kwijt heb zien raken (inclusief mij als werknemer die bijna 12,5 jaar voor hem gewerkt had)

Een verhaal dat zo traag begint dat ik het bijna had weggelegd, tot de twee verhaallijnen uit het eerste deel van het boek samenkomen. Een verhaal dat laat zien hoe in de verkeerde omstandigheden het wantrouwen naar de overheid zo maar om kan slaan in extremisme. Deze pageturner laat zien dat goed en kwaad soms heel dicht bij elkaar liggen.

Meer recensies van SonjaDiane