Een historische verhaal in mijn geboortestad Alkmaar

SonjaDiane 14 maart 2024
Er was een tijd dat Alkmaar nog een dorp was, zonder stadsmuur maar met kasteel. Alkmaar 1254. Kathelijne is een zelfstandige vrouw die een affaire heeft met Willem II, koning van het heilige roomse rijk. Kathelijne en Willem houden van elkaar en omdat Willem wil dat Kathelijne veilig is voor de aanvallen van de West-Friezen laat hij een stadsmuur bouwen. Uit de affaire wordt een kind geboren, Alard. Willem weet van zijn bestaan en maakt met zijn zus Aleid een afspraak dat wanneer Willem iets overkomt, zij een oogje in het zeil houdt en zorgt dat Alard een goed leven heeft. Willem krijgt ook kinderen met zijn echtgenote.

Willem wil West-Friesland inlijven en doet een aantal pogingen, dit kost hem uiteindelijk zijn leven. Er gaan jaren overheen voordat zijn zoon Floris samen met een naaste van Willem een laatste poging doen om West-Friesland te veroveren.

Ik vond dit een mooi en leerzaam verhaal. Heel bijzonder om weer nieuwe dingen te leren over de omgeving waar ik woon en de stad waar ik ben geboren en nog steeds graag kom. Net als de andere historische romans van Simone van der Vlugt maakt ook dit boek dat ik weer meer wil weten over de geschiedenis van ons land en de omgeving waar ik woon.

Dit boek verdient wat mij betreft absoluut 5 sterren!

Meer recensies van SonjaDiane