Ouder verhaal met hedendaagse elementen.

sven (JustBooks) 07 april 2024
Wyst is een planeet waar egalisme de maatstaf is en waar zwoegen voor de kost bijna uitgebannen is. Hierdoor stromen immigranten toe en de planeet begint zeer druk te worden. Men leeft in appartementsblokken en beweegt zich via menswegen waarop ze meegevoerd worden naar hun bestemming.
Jantiff Ravenstroke, een tekenaar, is naar Wyst gekomen op zoek naar avontuur en om het bijzondere licht van de ster Dwan te zien. Tussen hedonistische Arrabijnen proeft hij van het egalisme. Met zijn tekeningen brengt hij enkele Arrabijnen op een slecht plan waardoor hij moet vluchten naar de Griezellanden in het zuiden. Maar zelfs daar laat het ongeluk hem niet los.
Mijn gedacht.
De oudere versie van Sven kan dit boek meer smaken. De schrijfstijl las zelfs na al die jaren vlot. Ik ging redelijk snel van pagina naar pagina.
Dat het boek nu overal even spannend was ga je mij ook niet horen zeggen maar wel spannend genoeg om mijn aandacht vast te houden.
Het gebruik van egalisme bij het schrijven van dit boek kun je nog altijd herkennen te hedendage.
Gelijkheid blijft een enorme strijd die vandaag nog gestreden wordt.
Jantiff is een personage die bij mij wel geliefd is. Hij stelt zich de juiste vragen en hoewel hij soms wat naïef overkomt, is hij toch, naarmate het verhaal vordert, daadkrachtiger aan het worden.
Door de beschrijvingen kon ik mij wel een redelijk beeld van Wyst opmaken. En als er iets is wat ik graag heb in fantasie of sci-fi is het een goeie wereldopbouw. Een opbouw die je voor uw eigen ogen ziet voorbijkomen als je het verhaal aan het lezen bent.
Het slot bevat de meeste spanning van het hele boek. Een slot dat de kronkels bevat om de aandacht vast te houden tot de laatste pagina.
Conclusie
Een verhaal uit 1978 die de dag van vandaag nog altijd onderhoudend genoeg is om te lezen. Een onderwerp egalisme dat de dag van vandaag nog steeds een topic is. Alhoewel dat ze voor mij de toiletten uit dit boek niet moeten in gang steken. Man en vrouw samen in de toiletten zonder muren en deuren. Zie het nog niet direct zitten.

Meer recensies van sven (JustBooks)