Het lezen van foto's.

sven (JustBooks) 21 november 2023
Ian Jeffrey is een Engelse kunst historicus en auteur. Hij schreef al verschillende boeken over de fotografie.
In De Kunst Van Het Kijken, Het Verhaal Van De Fotografie neemt hij terug een kijkje in de geschiedenis van de fotografie.
Hij leert ons een groot aantal fotografen kennen die wel van betekenis waren voor de fotografie als kunststroming. Wie waren ze en wat deden ze maar vooral welk soort foto’s ze namen en Ian legt daarbij uit hoe we de foto normaal gezien zouden kunnen lezen. Want foto’s bekijkt men niet enkel maar leest men ook.
Het lezen van contrasten, lichtrichtingen, voorwerpen met een diepere betekenis, personen, enz.….
De tekst is goed uitgebreid maar niet te gedetailleerd zodat deze niet de aandacht doet verliezen.
De naam van de fotograaf wordt bijgestaan door het geboortejaar en sterfjaar.
De afgebeelde foto’s zijn goed zichtbaar geplaatst in een varia aan afmetingen. De één wat kleiner, en sommige dan weer op een volledige pagina.
Wat opvalt, is dat vooral bij de latere fotografen pas de kleurfoto opduikt. Naarmate de technologie vooruit ging en de toestellen lichter en innovatiever werden veranderd ook de blik van de man die ermee overweg kan.
De gefotografeerde voorwerpen of mensen geven ook een blik in de geschiedenis van de mensheid. Manier van leven, maar ook manier van fotograferen. Bepaalde technieken werden een tijd gebruikt om daarna vervangen te worden door iets nieuws. Dit is deze dagen ook nog zo. Beelden met beweging bijvoorbeeld wordt nu enorm veel mee geëxperimenteerd terwijl in dit boek geen enkele foto te vinden is met deze techniek of het moet bij Tomatsu Shomei zijn.
Conclusie
De conclusie is dat dit een boek is die de personen die interesse hebben in deze materie meeneemt naar het verleden om te leren hoe de oude meesters het vak beoefenden en hoe hun invloed nog altijd voelbaar is in de huidige fotografie.

Meer recensies van sven (JustBooks)