IJzersterk plot

sven (JustBooks) 11 augustus 2020
Matthew Reilly is een Australische auteur die gekend is voor zijn thrillers met een sterk plot, boordevol actie, spanning en geweld.

IJsstation is het eerste boek uit zijn reeks rond Shane Shofield.

Op een afgelegen basis in Antarctica stuit een groep Franse en Amerikaanse geleerden in een ijslaag, van honderd miljoen jaar oud, op een groot voorwerp van metaal. Ze sturen een bericht de wereld in over hun ontdekking. Onder leiding van Shane Shofield landt een eliteteam van Amerikaanse mariniers op de poolbasis. Tot de tanden toe gewapend en bereid hun leider te volgen tot in de hel. En dat is precies waar ze in beland zijn.

Het verhaal speelt zich dus af op een ijsstation en de ijsvlakte errond, maar ook onder het ijs.

Persoonlijk ben ik fan van kaarten in boeken. Deze helpen om een overzicht te bewaren over wat zich waar afspeelt. De doorsnede van het station is ideaal om bij te blijven waar de flitsende acties zich afspelen.

De twee korte tekstjes als inleiding vond ik geen grote bijdrage voor het verhaal. Zou ze zelfs overbodig durven noemen.

De proloog daarentegen wekte mijn interesse doordat deze zeer spannend opgebouwd is en naar meer smaakte. De proloog is ook het startschot van alle actie in het verhaal.

Doorheen het volledige boek is er ook een continue stroom van acties die echt pagina’s lang kunnen duren. De ene actie is nog maar gedaan of de volgende dient zich aan.

De uitwerking van de personages vond ik voldoende voor dit verhaal. Je leert ze genoeg kennen om je een beeld te kunnen vormen over hun karakters. Maar net niet genoeg om je te hechten aan één van hen. Maar dit deed voor mij geen afbreuk aan het verhaal.

Het slot zorgt nog altijd voor de nodige verrassingen. De grote verhaallijn en de secundaire komen samen tot een climax.

Conclusie
Een verhaal waarin de spanning van begin tot einde blijft voortduren. Een ijzersterk plot waarin je kunt blijven lezen.

Meer recensies van sven (JustBooks)