Een boek over doorzettingsvermogen.

sven (JustBooks) 29 april 2023
Nanesa is eigenlijk het pseudoniem van Nathalie Hufkens. Wonende in Diepenbeek maar opgegroeid in Hasselt. Ze begon met schrijven toen ze door ziekte aan huis gebonden was en niet direct wist waar ze haar mee kon bezighouden. Na elf jaar rolde er een jeugdboek van de band, Oonya.
Om het boek te schrijven kreeg ze de versterking van Sigrid Coymans die actief is als illustrator onder de naam CreaSigs.
Het verhaal
Oonya groeit op onder het waakzame oog van vader en moeder. Op Goyan, waar ze woont, wordt ze omringt met mensen die speciale krachten hebben. Dat Oonya dus ook over krachten zal beschikken lijkt zeer waarschijnlijk. Wanneer haar vader niet terug komt van een gevaarlijke reis beslist ze om hem te gaan zoeken. Op haar zoektocht leert Oonya meer en beter hoe ze met haar krachten moet omgaan en wat ze er allemaal mee kan. Die tocht brengt haar naar verschillende werelden waar ze zowel bondgenoten als vijanden leert kennen. Velen willen haar helpen om haar vader te vinden maar de tijd tikt genadeloos verder. Hoe langer het duurt hoe slechter de afloop wel eens zou kunnen zijn.
Mijn gedacht.
De keuze viel om het verhaal in de ik-vorm te schrijven. Je zit mee in het verhaal in plaats van het te bekijken vanop afstand. Hierdoor blijf je ook als lezer gekluisterd aan het verhaal.
De schrijfstijl leest enorm vlot, gewoonweg omdat er altijd wel iets aan het gebeuren is. Er zit genoeg spanning in het verhaal om het interessant te houden.
De werelden die de revue passeren worden mooi omschreven wat bijdraagt aan de magie in het verhaal.
Die magie wordt dan nogmaals versterkt door de illustraties die her en der in het boek te vinden zijn. Soms als randanimatie, maar soms ook pagina vullend. Leuk om als lezer te zien of de wezens die je je inbeeldt tijdens het lezen van het verhaal overeenstemmen met de illustraties van Sigrid.
Qua personages zit het ook wel goed. In het grootste deel van het boek volg je het verhaal door de ogen van Oonya. Direct dan ook het hoofdpersonage van het verhaal. Een jongedame die opvalt door haar enorm doorzettingsvermogen.
Vanaf het laatste derde deel krijgen andere personages ook de kans om hun verhaal te vertellen. Waardoor dit bijdraagt aan het verhaal doordat je sommige passages vanuit verschillende invalshoeken te verwerken krijgt.
Er passeert ook een diversiteit aan wezens in het verhaal. Denk maar aan elfen, dwergen, trollen, gedaantewisselaars, eenhoorns, enz.….. Allemaal worden ze goed beschreven qua uiterlijk en hun karakter komt genoeg naar boven om te passen bij het verhaal.
Het slot
Het slot sluit mooi het verhaal af alhoewel het misschien kan aanvoelen alsof er nog verhalen zullen bijkomen. Maar het kan ook gewoon zijn dat je als lezer je dit gewoon enorm graag wil. Het slot bevat nog genoeg spanning om de aandacht tot de laatste pagina vast te houden. Grote plottwisten zijn er niet echt meer maar dat zou niet veel meer bijdragen aan het verhaal.
Conclusie
Een zeer leuk jeugdboek om te lezen. Een boek dat doorzettingsvermogen gebruikt als grote thema in het verhaal. Een verhaal dat zich afspeelt op verschillende werelden met elk zijn eigen wezens en gevaren.

Meer recensies van sven (JustBooks)