Prachtig boek

sven (JustBooks) 07 september 2020
Naomi Novik is een Amerikaanse fantasyschrijfster. Ze werkte mee aan het computerspel Neverwinter Nights; Shadow Of Undrentide, maar besloot toen om een carrière als schrijfster te beginnen. Temeraire was haar debuut waar Peter Jackson een optie op nam voor de verfilming van haar boeken.
Het verhaal speelt zich af in de tijd van Napoleon. Zowel de Fransen als de Engelsen gebruiken draken als aanvalswapen in de oorlog. De jonge kapitein William Laurence maakt een Frans schip buit en daar vind hij een drakenei. Het ei komt uit en de draak kiest Laurence als begeleider. Deze besluit de draak Temeraire te noemen. Als ze naar Schotland gestuurd worden voor hun opleiding blijkt dat Temeraire een wel heel speciale draak is.
Er kan zeer goed doorgelezen worden in dit boek. Ik vond het een zeer vlotte schrijfstijl. Haar beschrijvingen van draken of gebeurtenissen zijn zeer gedetailleerd. Vooral de karakteropbouw van Temeraire is subliem beschreven.
Er waren passages waar ik zelfs jaloers was op Laurence. Ik wou zelf wel op de rug van Temeraire zitten en vliegen door de lucht. De samenwerking tussen de verschillende personages is ook zeer mooi beschreven. Maar vooral de connectie tussen de draken en hun begeleiders is zeer mooi. De groei van Laurence van zeekapitein tot drakenrijder is ook zeer mooi in woord gebracht. Zijn verstandhouding met Temeraire is de kern van dit verhaal.
De opbouw van het leven van een drakenrijder wordt beschreven als eentje van opoffering voor land en dier. Wat ik toch nog graag iets meer gezien had is misschien de wereld rondom.
Het boek wordt besloten met een spannend einde waarin we nog verrast worden . Een einde waarin bepaalde personages antwoorden krijgen op nog openstaande vragen.
Conclusie
Een drakenboek waardoor je zelf wel op een draak wilt kruipen. Het gevoel wilt ervaren dat door Laurence omschreven word. Één van de beste drakenboeken die ik tot nu toe gelezen heb.

Meer recensies van sven (JustBooks)