Wat sci-fi met fantasie invloeden.

sven (JustBooks) 20 maart 2023
Ilse van der Hout, schreef met Vleugels Van Woestijnstof haar debuut boek.
Verhaal
Op Alberon wijden de mensen hun leven aan de missie en het bedrijf Nile. De meeste mensen bevinden zich binnen de metalen muren van de Ark en wagen zich enkel buiten om mineralen te verzamelen. Mineralen die ze willen terug meenemen naar hun thuisplaneet, de Aarde. Hierbij moeten ze wel opletten voor de zandmonsters die Alberon reeds bewoonden vooraleer de mens er landde.
Airi Is buiten de muren geboren en heeft al heel haar leven moeite om te wennen aan het leven in de Ark. Na een leven als piloot blijft ze nu aan de grond en begeleid ze inkomende schepen. Wanneer haar verloofde Yawen vermist raakt in de woestijn na een crash twijfelt ze dan ook geen moment om haar te gaan zoeken. Tijdens haar barre tocht komen de twijfels opzetten over haar leven en de keuzes die ze gemaakt heeft.
Mijn gedacht
Het verhaal werd geschreven vanuit de beleving van Airi. Die ik-vorm zorgt ervoor dat ik wel direct een connectie had met het personage.
Een thema in dit verhaal dat vlug duidelijk werd is dat van keuzes maken. Keuzes in functie van jezelf of voor een ander. Deze tweede betekenis in het verhaal blijft het hele boekje lang aanwezig.
Van der Hout combineert in haar verhaal zowel fantasie als sci-fi. De sci-fi is dan door de mensen die in het heelal op zoek waren naar mineralen. Het fantasie gehalte zit hem dan in de wezens die aanwezig zijn in de leefwereld van het verhaal.
Het verhaal start redelijk rustig maar de spanning neemt toe naarmate je verder komt in het verhaal. Het boekje is niet dik maar start, midden en einde zijn goed op elkaar afgestemd. De omgeving wordt wel mooi in beeld gebracht wat helpt om dit verhaal een goed niveau te laten halen.
Het einde is niet zo speciaal opgesteld. Maar voor deze novelle is het voldoende. Het houdt geen belofte in van een vervolgverhaaltje en dat is misschien wel jammer.
Conclusie
Een leuk debuutverhaal dat sci-fi en fantasie samenbrengt in een verhaal met dubbele bodem. Die dubbele bodem bestaat uit het bovengedeelte wat het verhaal is en het dubbele dat de lezers laat stilstaan bij de keuzes van het leven.

Meer recensies van sven (JustBooks)