Een complete biografie van Karel V

Theo Broekman 13 februari 2021
Deze biografie van Keizer Karel V van Geoffrey Parker is een compleet overzicht van het leven en het keizerschap van Karel V. Ik heb het boek in etappes gelezen, naast andere boeken. Er staat zo ontzettend veel feitenkennis in dit prachtig vormgegeven boekwerk dat het mij, ondanks de prettige schrijfstijl, moeilijk viel om alleen in dit boek te lezen.
Het lijkt haast onmogelijk dat 1 man dit alles heeft meegemaakt en dat nog wel in een leidinggevende positie. Steeds weer veranderende posities ten opzichte van koning Frans I uit Frankrijk, ten opzichte van de verschillende pausen (met name paus Paulus III), ten opzichte van Hendrik VIII uit Engeland, zelfs ten opzichte van het lutheranisme dat hij fel bestreed, maar in zijn nadagen toch wel wat milder benaderde.Met name met Frankrijk had Karel V een moeizame relatie, maar uiteindelijk wist Karel de Fransen in oorlogen toch altijd weer te verslaan. Ook de aanvallen van de Ottomanen (de Turken) wist hij af te slaan.
Hij bouwde stap voor stap een groot rijk op, ook overzees (onder andere de Caribische eilanden, Mexico en het zuidelijk deel van de Verenigde Staten), maar bij zijn troonsafstand in 1556 viel dit rijk uiteen in twee delen die werden toebedeeld aan zijn zoon Philips II (de Nederlanden en de Spaande bezittingen) en aan zijn broer Ferdinand (het zgn. Heilige Rooms Rijk), die ook tot keizer werd benoemd. Karel V trok zich terug in een zwakkere gezondheid en overleed in 1558 in een klooster in de Spaanse bergen aan malaria.
Al met al een goed leesbaar boek dat de wederwaardigheden en de betekenis beschrijft van Karel V die leefde in de periode waarin de middeleeuwen net zijn afgesloten. Karel V heeft grofweg de lijnen uitgezet voor de hedendaagse indeling van het Europese grondgebied.
Voor de historische liefhebbers een mooi bezit, ook door de verschillende prachtige afbeeldingen.

Meer recensies van Theo Broekman