Historische roman van formaat

Theo Broekman 11 april 2020
Ik heb deze historische roman gelezen omdat eind april het derde deel van deze trilogie van Hilary Mantel verschijnt. Ik ga nu het tweede deel lezen zodat ik in één ruk door kan gaan. En ik heb er zin in! Dit eerste deel is een kapitale roman. Hilary Mantel gebruikt zinconstructies en woorden die je, los van de inhoud, meteen terugbrengen in het eerste deel van de zestiende eeuw. Geschreven vanuit het gezichtspunt van Thomas Cromwell, een smidszoon die zich opwerkt tot een gewiekste zakenman, gezeten aan de troon van eerst een kardinaal en later de koning. Van armoede naar grote rijkdom Niet echt een objectief verhaal dus want hij moet ook veel vijanden hebben gemaakt. Dat kan niet anders. Hij sluit compromissen, maar stevent wel recht op zijn doel af. Niet altijd duidelijk is of hij dat zelf zo wil of dat het opdracht is van zijn ' heer'. Als een kameleon treedt hij dan eens naar voren en dan weer verschilt hij zich achter een opdracht van zijn ' heer'. Nu door met het tweede deel:" Het boek Henry".

Meer recensies van Theo Broekman