Een liefde voor het leven

tineke van roozendaal 17 februari 2020
Een liefde voor het leven
Liefdesgedichten zijn niet mijn eerste keuze als ik gedichten lees maar die van Montero voor zijn vrouw Almudena Grandes ( auteur van romans, o.a. Het IJzig Hart) weten me te raken. Ze beslaan een periode van twintig jaar en bezingen zijn liefde voor haar van de eerste ontmoeting in 1994 tot hun samenzijn in 2014 in een context van twee drukke en deels publieke levens als dichter en schrijver met veel optredens en reizen waarin hij haar mist en zich zorgen maakt.
De gedichten zijn door Tineke van Roozendaal vertaald in prachtige ritmische eenvoudige taal.
'..../ Maar jouw lichaam lijkt op jou,/ op de vrouw die/ een stad, een wereld, een zachte zwarte zon/ een strijdlust,/ een doorleefd verhaal/ met openstaande rekeningen,/ een stapel enveloppen/ en een geliefde bezit/ die naar haar blijft kijken, altijd.
De bundel met in totaal 51 gedichten is mooi uitgegeven met subtiele tekeningen onder aan elke bladzijde. www.artenon.nl

Truus Rozemond

Meer recensies van tineke van roozendaal