een zwerftocht

Een schrijnend, poëtisch en filosofisch debuut. Vanaf het begin grijpt het boek me naar de strot en dat heb ik niet vaak. Point Nemo, genoemd naar Kapitein Nemo uit Twintigduizend mijlen onder zee van Jules Verne, dat is waar de hoofdpersoon Franny heengebracht wil worden. De ultieme vlucht.
P 47 Mama heeft me geleerd naar aanwijzingen te zoeken voor het leven. Ze zitten overal verborgen. Ik zoek ze sindsdien overal en ze hebben me hierheen geleid….als ik Antarctica heb bereikt en mijn reis voltooid is, wil ik sterven.
Een ware dystopie. Franny is ornithologe en wil de door haar geringde noordse sternen volgen. De natuur en vooral de zee zijn als personages, ze nemen een indrukwekkende plaats in. Alle echte personages in de roman hebben hun eigen ingewikkelde, traumatische geschiedenis.
Je vaart mee met de vissersboot de Saghani, Inuit voor raaf. Je leert de bemanning kennen en je leert ook hoe we als mens afvaren op het moment dat er geen vissen meer zijn, dat we alles hebben leeggevist. Het verhaal achter de vlucht van Franny is prachtig verweven in het geheel. Steeds ontdek je als lezer een stuk van haar leven, gevoelens, gedachten, ervaringen. De rol van haar man Niall, de wetenschapper. De plek die haar ouders innemen in haar leven, haar grootmoeder, haar doodgeboren dochter, de ouders van Niall, de periode in de gevangenis.
P195 Er loopt hier van alles rond. Maar ik ben de enige vrouw die twee mensen van het leven heeft beroofd.
P218 De mensheid is een verrekte plaag voor onze planeet, zegt Niall
P344 …geef hem misschien een klein inkijkje in hoe we niet altijd vergif hoeven te zijn, een plaag voor de wereld en dat we hem soms ook kunnen koesteren
Beklemmend :de kwestie van leven en/of dood speelt een permanente rol. Een mooie zwerftocht door het leven.
De roman is heel goed vertaald. Op geen enkel moment heb ik bedacht dat ik een vertaling aan het lezen was. Erik de Vries heeft de stem van de auteur goed weten te pakken.

Meer recensies van tineke van roozendaal