Wonderlijk

Tom Rövekamp 06 april 2021 Auteur
Ik las dat Kobo Abe verscheidene malen is voorgedragen voor een Nobelprijs. Dit boek begint dan als de andere kant van een bizarre tegenstelling: een rommelige en wat flauwerige en onlogische whodunnit waarin mensen nogal raar met elkaar omgaan (en zich trouwens helemaal wat onbegrijpelijk gedragen). Het kan een kloof zijn in de tijd; het boek kwam uit in 1959; in Japan, ook een kloof? Misschien heeft het er nog mee te maken dat ik hier de Nederlandse vertaling van de Amerikaanse vertaling van een Japans werk lees. Het zal allemaal niet meewerken.
Halverwege het boek komt er een kentering, maar al gauw verzandt het toch weer in geneuzel. Tot in het derde deel iets wonderlijks gebeurt en alles tot leven komt!
Nieuwsgierig geworden heb ik ook een exemplaar van zijn beroemdste boek bemachtigd: 'De vrouw in het zand'. Ben benieuwd...

Meer recensies van Tom Rövekamp