Gevaarlijk gamesyndicaat

Ton Jansen 17 januari 2020
De novellen schieten als paddestoelen uit de grond. Uitgeverij Kluitman voorop met korte verhalen zoals 'Gruwelijk spel ' van Mirjam Hildebrand en en ' De verleiding' van Stine Jensen (ben ik momenteel aan het lezen) en in maart 2020 van Jennefer Mellink met ' Opgepast', om er maar willekeurig een paar te noemen.

De Vlaamse auteur Frank Geleyn doet ook een duit in het zakje met ' Game over' , een titel die vast de aandacht zal trekken. In 110 pagina's ' leven wij mee met Matteo die zwaar gameverslaagd is. Zijn moeder zit met de handen in het haar en gaat op een aanbod van een heropvoedingsinstituut in om hem op te nemen. Hij krijgt een andere naam en door de instelling bepaalde kleding. Ontsnappen is niet mogelijk en zij die het proberen worden kordaat en zonder pardon gestraft. Het lijkt Matteo een vorm van gevangenschap. Plotsklaps komt hij - vooral tot verbazing van hemzelf - in een team om te gamen tegen andere cracks op het terrein van gamen. Zijn vriend Django (eigenlijk Arthur) zit ook in get team dat uit vier gamers bestaat. Django wil samen met Matteo ontsnappen, maar wordt kort voor aanvang van de wedstrijd van het strijdtoneel verwijderd en vervangen door Jason. Matteo is vertwijfeld en weet niet of hij moet gamen om te wonnen of loyaal zijn aan zijn vriend. Ik zal zijn keuze niet verklappen.

De leesinspanning is beperkt. Je leest het in een vloek en een zucht uit. Het verhaal bevat voldoende spanning. Twee mitsen: het is duidelijk een met Vlaamse woorden en uitdrukkingen geschreven verhaal ( dat hoeft overigens niet echt een beletsel te zijn) en deze korte verhalen zijn ook soms kort door de bocht. Zijn vader - met een schone Thaise wonend in Thailand - verschijnt als een deus ex machina ten tonele, terwijl er jaren geen contact was. Vader had op het Thaise journaal het doen en laten van een gevaarlijk gamesyndicaat vernomen. Dat is wel wat veel van het goede.

Dit verhaal kan desalniettemin interessant zijn , vooral voor jongens, al mag je dat onderscheid in deze tijd van genderneutraliteit misschien niet meer maken. Met weinig inspanning kan van een redelijk spannend verhaal worden genoten.

Meer recensies van Ton Jansen