Luchtig tussendoortje

Ton Jansen 21 juni 2020
Een schoolverhaal over Madeleine die perfectionisme heilig heeft verklaard en precies haar toekomst heeft uitgestippeld. Daarbij is ze ook nog heimelijk verliefd op haar docent Engels. De trouwplannen zitten ook al in haar hoofd. Als er een schoolfeest georganiseerd moet worden meldt Madeleine zich aan. Er blijkt echter nog een concurrent, een zekere Oscar, bekendstaand als een grote chaoot. Na de nodige verwikkelingen leren beiden, ze moeten samen het feest voorbereiden, elkaar maar ook zichzelf beter kennen. Het verhaal heeft dus wel een serieuze ondertoon. De schrijfstijl is simpel. Ik vraag mij echter af of het verhaal herkenbaar ivoor ongeveer een 12-jarige of toch iets ouder, bijv. 15 +. Leestechnisch is het al voor eerstgenoemde leeftijd. Ik vind het een luchtig en gezellig verhaal, prima als tussendoortje. Het is voor mij geen verhaal dat blijft hangen en dat hoeft ook niet. Vandaar drie sterren als waardering: gewoon een geslaagd maar niet diepgravend of beklijvend verhaal. Zal door de jeugd best wel graag gelezen worden, zeker als je zelf ook zo’n perfectionist bent ( of chaoot). Boek lijkt vanwege de vormgeving toch eerder op meisjes afgestemd te zijn.

Meer recensies van Ton Jansen