Onder de indruk van deze Novelle

Deze recensie is eerder verschenen op Koukleum.nl.

Ik las eerder van Juultje van den Nieuwenhof haar boek ‘Check-out‘ en was toen al erg enthousiast over haar schrijfstijl. En deze schrijfstijl heeft ze gelukkig nog steeds behouden. Ze heeft een vlotte en toegankelijke schrijfstijl. Ik waarschuw je alvast… Als je eenmaal begint te lezen in ‘CTRL-A’ dan kun je pas stoppen als je de laatste pagina omgeslagen hebt. En ik denk dat dit soort boeken ook echt nodig zijn om jongeren aan het lezen te krijgen. En met deze novelle heb je een verhaal wat je in niet zo’n lange tijd uitleest, ook als je niet zo snel of vaak leest.

Het verhaal wordt verteld vanuit Robin, Appie en Sabine van Erven. Daarnaast lees je ook soms nog een cursief gedrukte verhaallijn. Dit blijft lang een onbekend persoon. Het verhaal heeft genoeg spanning en ook leer je de verschillende personages goed genoeg kennen. Ik vind het erg knap gedaan. Vooral omdat Van den Nieuwenhof toch een ernstig onderwerp ‘dwanggedachten’ onder de aandacht heeft gebracht. En ik denk dat er toch veel jongeren zijn die steeds meer dwanggedachten hebben. Zo hebben we bijvoorbeeld ook het programma ‘Levenslang met dwang’ gekeken en terwijl je er niet bij stilstaat, doen wij zoveel dingen op de automatische piloot, terwijl dat bij iemand met dwang allemaal heel bewust gedaan moet worden. Dit lijkt me niet alleen lastig, maar ook heel vermoeiend. Dit lees je ook in het verhaal, zonder dat ik wil spoileren. Je merkt dat de dwang hier ook regelmatig de overhand krijgt.

Van den Nieuwenhof heeft een thriller op niveau weten neer te zetten met zo weinig woorden. Ik sta versteld. Dit is echt een boek wat je tot op de laatste pagina in zijn greep houdt… en zelfs daarna nog… Dit is niet alleen voor jongeren een interessant boek, maar ik weet ook zeker dat er heel veel volwassenen zullen smullen van dit boek.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes