Lester is een lastig opvoedbare puber volgens zijn moeder, zijn vader is met de noorderzon vertrokken . Volgens zijn moeder gaat het niet meer en ze stuurt Lester naar tehuis, voor zijn eigen bestwil.
Lester krijgt daar een mentor toegewezen , Apollo, een ouderejaars waar iedereen een hekel heeft. Hij wordt door zijn nieuwe vrienden voor Apollo gewaarschuwd. Maar Lester is niet bang en zou hem het liefst een lesje leren . Hij heeft het best moeilijk in het tehuis, er zijn nog meer regels dan thuis. Hij heeft maar een paar mensen die hij vertrouwd, maar zijn ze ook te vertrouwen? Als er dan iets gebeurd met Apollo, heeft iedereen wel een idee wie er bij betrokken is . Ook Lester… weet hij wat er precies gebeurd is? Hoe zal dit aflopen?
Lester is een puber van een jaar of 15-16, dat laat de auteur in het midden. Hij schijnt lastig te zijn qua karakter al vind ik dat erg mee vallen. Hij is gewoon een normale puber met zijn eigenaardigheden maar zeker geen vervelende jongen. Apollo is pas raar , je krijgt geen hoogte van hem en hij jaagt iedereen de stuipen op het lijf met zijn rare acties. Jazeed is een aparte jongen, je weet niet wat je aan hem hebt maar hij is wel aardig. Dan heb je nog Charmaine, het vriendinnetje van Apollo, ook een apart meisje. En Ceciel, een meisje waar Lester nog het beste mee kan opschieten want zij lijkt het meest normaal.
Het verhaal begint met een spannende proloog, waardoor je meteen wil weten wat er aan de hand is en wie daar achter zit. Je wilt het weten dus je moet verder lezen. Wat gebeurd er allemaal in “de Predikman” zoals het tehuis heet. Pas aan het eind komt je erachter, dat zag ik niet aankomen.
De sfeer is goed omschreven, je ziet de omgeving zo voor je. Je kan je goed inleven in de karakters.
De hoofdstukken zijn kort en het boek is niet dik, nog geen 160 bladzijdes.
De auteur schijft in makkelijke taal , met begrippen die iedereen kent . Het speelt zich af in onze tijd want het woord “Brexit’ wordt genoemd. Het is echt een boek gericht op de doelgroep van YA, 14-16 jaar. De personages zijn zeer herkenbaar en de rode draad van het boek, thema’s als vertrouwen, overleven, opvoeden , pesten zijn erg actueel. Ook als je geen YA meer bent.

Reacties op: Spannende YA

Apollo’s ondergang - Rom Molemaker