Diane Kooistra 10 juli 2019
Na alle verhalen in de media verwachtte ik een verhaal waarin een stel dat een huis verbouwd allemaal dingen uit de oorlog ontdekt maar tot mijn verbazing en verrassing heeft de auteur een hele andere invalshoek gekozen. Eentje die de lezer meeneemt naar Amsterdam, vlak voor de eerste wereldoorlog begint. Belangrijke gebeurtenissen uit de geschiedenis komen voorbij maar vooral ook de gevolgen op kleine schaal voor de familie Brilleslijper uit Amsterdam. De twee dochters van dit gezin gaan het verzet in en helpen Joodse onderduikers aan identiteitskaarten om ze te behoeden voor transport naar Westerbork. Zelf ontkomen ze er ook niet aan om onder te duiken maar zelfs dan stopt hun verzetswerk niet. Ze verhuizen met hun gezinnen naar t Hooge nest, een landhuis in het Gooi en hier nemen zij onderduikers op. Dan worden ze verraden en gebeurt het ene waar ze zo bang voor zijn geweest.
Jaren later komt Roxane van Iperen in t hooge nest wonen en verbouwt zij met haar man de bijzondere villa. Dan blijken er allemaal kamers te zijn met spullen uit de tweede wereldoorlog en hoewel ze er eerst niet zoveel aandacht aan gaf komt het verhaal van de twee zussen Brilleslijper toch bij haar aan en binnen. Zij schreef deze ode aan Joodse vrouwen in het verzet.
Ik had zoals ik schreef in het begin andere verwachtingen en kwam wat moeilijk in het verhaal omdat het anders begon. Maar dan laat Roxane je de hoofdpersonen uit dit boek ontmoeten en hun levens en vooral de spanning uit hun leven ervaren. Ze gaven niet op, ze gingen door omdat ze eenvoudigweg niet anders wilden en konden. Historische momenten en personen komen langs, compleet met beschrijvingen en hun eigen geschiedenis. Veel dingen waar je wel eens van gehoord hebt maar ook nieuwe zaken nemen deel aan dit verhaal. Het is spannend, ontroerend en mooi maar vooral écht! Echt gebeurd, misschien soms geromantiseerd maar als je dit boek uit hebt ben je een stuk wijzer over de rol van vrouwen in het verzet en hun ervaringen in een concentratiekamp. Vooral als je daar nog een ander verhaal dat bijna iedereen wel kent tegenkomt raak je helemaal aan dit boek verslingerd. Je weet hoe dat verhaal afloopt en toch liepen de tranen over mijn wangen tijdens het lezen van dat gedeelte.
Echt een heel mooi en ontroerend verhaal. Juist omdat het met gepaste afstand en met veel feiten geschreven is.

Meer recensies van Diane Kooistra