Niet mijn ding...

kim.leest 23 juni 2014
Dit boek is het eerste deel van de Eve Dallas-reeks. J.D. Robb, ook wel beter bekend als Nora Roberts, heeft ondertussen al ontelbare Eve Dallas-boeken op haar naam staan. Deze boeken zijn ook enorm gewild leesvoer aan de andere kant van de Atlantische Oceaan. Nu worden ze ook vertaald naar het Nederlands.

Het hoofdpersonage in deze reeks is Eve Dallas, inspecteur. Ze heeft een moeilijke jeugd achter de rug en laat niemand snel toe in haar omgeving. Wanneer de kleindochter van senator DeBlass vermoord wordt teruggevonden, krijgt zij de leiding over het onderzoek. Een onderzoek dat meerdere slachtoffers eist. Een onderzoek met een race tegen de klok.

Maar dat blij gevoel waarover ik het eerder had, ging snel weg. Eens ik er in begonnen was, nam het verhaal me niet mee. Ik raakte niet betrokken bij Eve en het verhaal. Ik las stukjes en beetjes en ik vond andere boeken veel interessanter. Ik heb het uitgelezen om een recensie te kunnen schrijven, maar indien dit een boek van mezelf was, zou ik gestopt zijn.

Wat opvallend is aan dit boek, is dat het in de toekomst afspeelt. Vliegende auto's, robot-obers, computers die doen wat je zegt (vb.: "Sluit computer af." i.p.v. zelf de computer af te sluiten,...). Misschien zat hier bij mij het struikelblok. Ik heb niets met de verre toekomst en het doet echt al science fiction aan. Dit boek is in het Engels gepubliceerd midden jaren '90, voor de Engelstaligen was het nog een verdere toekomst.

Achteraan het boek krijg je nog een kort voorsmaakje van het volgende boek, Vermoorde reputatie. Dat voorsmaakje heb ik niet gelezen omdat ik nog genoeg boeken heb staan die liggen te wachten om gelezen te worden.

Kortom, het was mijn ding niet, maar ik kan begrijpen dat ze miljoenen lezers heeft. Het is een gewaagd onderwerp (politiethriller in de toekomst) en dat trekt misschien vele lezers aan. Ik zou dan ook zeggen om het lezen als dit onderwerp je interesseert en als het science fiction-gegeven je niet stoort. Ik blijf bij dit ene boek van Eve Dallas, maar ik hoop uit de grond van mijn hart dat deze reeks ook vele mensen kan bekoren in het Nederlandstalig gebied.

Meer recensies van kim.leest