Spannende roman

kim.leest 23 juli 2023
De opener van dit verhaal is al een onheilspellende proloog. Luke, de zoon van Eline en Stijn, heeft een zwaar ongeluk gehad. Maar wat is er werkelijk gebeurd?

In het eerste deel keren we terug in de tijd. Het verhaal kabbelt wat voort. We lezen grotendeels vanuit het perspectief ven Eline, afgewisseld met die van Stijn en Luke. In het tweede deel springen we op de tijdlijn naar de periode na het ongeluk. Dit is het spannendste gedeelte van het boek.

Ik had zelf al redelijk snel door hoe het verhaal in elkaar zat. Dit doet niet meteen afbreuk aan de kwaliteit van het verhaal, want het blijft nog altijd afwachten of ik juist zat met mijn vermoedens. In dit geval dus wel.

De schrijfstijl is aangenaam om te lezen. Door de korte hoofdstukken leest het vlot. De opbouw met de proloog, gevolgd door deel 1 en deel 2, vond ik goed.

In het verhaal maakt een Vlaming zijn opwachting. Als Vlaming zijnde weet ik niet of het zo goed gelukt is om hem als Vlaming neer te zetten. Ik voelde me een beetje ongemakkelijk bij het woordgebruik. Ik denk dat in de situatie die gecreƫerd is door de auteur sneller mocht overgegaan zijn op 'ge zijt' in plaats van 'u bent'. We zaten namelijk niet bepaald in een zakelijke context. Verder in het verhaal voelde ik me al minder ongemakkelijk bij het woordgebruik van dit Vlaams personage.

De uitgeverij koos ervoor om de benaming 'feelgood thriller' op de cover te vermelden. Ik vind persoonlijk dat de term 'spannende roman' de lading meer dekt.

'Dubbele agenda' is een spannende roman. De schrijfstijl is aangenaam en vlot. De opbouw van het verhaal is goed. Toch vond ik de karakterbeschrijving (met name het taalgebruik) van het Vlaams personage in het begin van het verhaal niet zo goed. Desalniettemin is dit een verhaal dat met recht en rede een heruitgave heeft gehad bij De Crime Compagnie. :-)

Meer recensies van kim.leest