Kameleon Marijke Vos bewijst zich weer!

kim.leest 07 juli 2023
Ik heb al enkele feelgoodverhalen van Marijke Vos gelezen en die bevielen me uitstekend. Met deze serie neemt Marijke een totaal ander pad in haar schrijversbestaan. Ze stort zich op de historische roman. In het begin moest ik enorm wennen aan deze stijl, maar uiteindelijk was ik wel helemaal mee.

In het verleden leren we Edward kennen. Hij is de oudste zoon en de opvolger van de graaf van Ridgewood. Jarenlang loopt hij in de pas naar de verwachting van zijn tirannieke vader. Hij verlooft zich zelfs met Guinevere Parker, omdat zijn vader het wil. Maar dan ziet hij het dienstmeisje Gillian en is meteen hoteldebotel op haar. Blijft hij in de pas lopen of kiest hij eindelijk voor zichzelf?

In het heden volgen we Flora. Na de dood van haar moeder ontvangt ze met de erfenis een gesigneerd boek van ene oma Elisabeth. Ze vraagt zich af waarom haar moeder haar dit gaf. Uiteindelijk besluit ze om naar Edinburgh af te reizen, de plaats waar haar opa geboren is. Ze duikt in haar familiegeschiedenis en die blijkt toch wel heel dicht te komen bij Ridgewood Hall...

De overgangen tussen het verleden en het heden zijn fenomenaal geschreven. Het vloeit perfect over in elkaar. Ook subtiele humor is in het verhaal te vinden. Weliswaar minder dan bij de feelgoodverhalen, maar wie aandachtig leest, vindt de humor terug.

Kameleon Marijke Vos had al bewezen dat ze een talent heeft om feelgoodverhalen te schrijven, maar ook voor een historische roman draait ze haar hand niet om. Ze heeft me nieuwsgierig genoeg gemaakt voor het vervolg van deze serie. Ik ben benieuwd naar het verhaal van Daniel en James. :-)

Meer recensies van kim.leest