Eerste liefde...

Kelly 16 juni 2019
Vroeger is alles wat ik van je heb verteld het verhaal van Griffin en hoe hij zijn eerste liefde Theo is verloren. Griffin en Theo begonnen als beste vrienden, werden geliefden en eindigden als twee mensen die ooit samen iets deelden, maar ieder een eigen pad kozen.

Je leest het verhaal vanuit Griffin, afwisselend vanuit het nu, waar hij rouwt om Theo en de hele situatie een plekje probeert te geven en vanuit het verleden. Dan lees je hoe ze samen kwamen, hoe hun relatie was en hoe ze uit elkaar gingen.

Griffin is op zoek naar closure, maar lijkt deze niet te vinden. Theo had namelijk al een nieuwe vriend en die verschijnt ook op de begrafenis. Griffin heeft een hekel aan Jackson, maar komt er al snel achter dat Jackson misschien wel de enige is met wie hij over Theo kan praten. Al snel bouwen Jackson en Griffin een band op die zij in het hier en nu nodig hebben, maar of deze nu goed is voor hen op de lange termijn…? En kenden ze eigenlijk wel dezelfde Theo?

Ik ben zelf hetero, dus ik kan me niet voorstellen hoe het is om uit de kast te komen of hoe je binnen een vriendengroep van drie mensen van het zelfde geslacht ineens een stelletje vormt. Ik kan me voorstellen dat dat heibel met zich mee brengt. Wel weet ik dat een eerste liefde een intense liefde kan zijn. En dat was de liefde van Theo en Griffin zeker.

Ook heb ik nooit iemand die heel dicht bij me staat verloren, maar ik kan me in Griffin verplaatsen. Zijn wanhoop, zijn woede, verdriet, het schuldgevoel. Ik snap de band die met Jackson ontstaat, en dat de jongens elkaar nodig hebben.

De personages en de emoties die zij voelen zijn dan ook erg mooi uitgewerkt. Ook de gênante momenten voelen lekker gênant en ik heb soms ook smakelijk moeten lachen. Hierdoor las het boek op deze momenten goed door en voelde ik me ook verbonden met de personages.

Er waren wel wat dingen die ik net even wat too much vond of echt niet nodig, wat weer afbreuk dit aan de originaliteit van het verhaal. Helaas kan ik hier niet te veel over zeggen i.v.m. spoilers (aan het einde van de recensie zal ik dit beschrijven). Het boek was soms ook iets te gedetailleerd waardoor het soms langdradig aanvoelde. Er hadden zeker wat stukjes geschrapt kunnen worden, zodat je wat sneller door hebt waar het verhaal naar toe gaat en de rode draad niet kwijt raakt.

Het boek heeft wel een aantal verrassingen elementen, die ervoor zorgen dat je geboeit blijft. Er is ook een beetje een whodunnit sfeertje, iets wat niet verteld wordt, waardoor je door de pagina’s heen getrokken wordt. Dit maakt wel veel goed.

Kortom: dit boek beschrijft een mooi verhaal over rouwen, vriendschap en een eerste liefde. Dit zou voor iemand echt een steuntje in de rug kunnen zijn.

Liefs,
Kelly

******Spoiler alert ******

Wat ik erg jammer vond, is dat achteraf bleek dat de beste vriend van Theo, met wie het koppel een vriendengroep vormde, ook homo was en verliefd op Griffin. Doordat Griffin ook al een (begrijpelijke) oopsie met Jackson had gehad, werd dit wel even te veel van het goeie. Net die ene jongen die ook op jongens valt én verliefd is op Griffin en dit al stiekem lang was en achter Griffin aan liep terwijl Griffin hem écht goed heeft verwaarloosd als mattie.

Meer recensies van Kelly