Indrukwekkend debuut

Aishareads 17 september 2019
Ik heb zoveel te zeggen over dit boek, laat ik er maar mee beginnen dat hij van mij 5 van de 5 sterren krijgt.
Ik had tot nu toe nauwelijks boeken met korte verhalen gelezen. Ik was stiekem een beetje bang dat alle verhalen dan niet af zouden voelen, want hoe kan je in zo weinig woorden een goed verhaal vertellen? Daarnaast leek het mij heel gek om in één boek steeds over andere karakters te lezen en verschillende onderwerpen. Ik dacht dat het me na elk verhaal eerst weer moeite zou kosten om in het volgende verhaal te komen maar dat was totaal niet het geval bij Friday Black.

Het wordt omschreven als ‘Black Lives Matter meets Black Mirror’. Ik heb Black Mirror zelf nooit gezien maar ik weet wel waar het over gaat en ik denk dat het wel een goede omschrijving is.
Ik lees tegenwoordig weinig fantasy en met sci-fi heb ik al helemaal nauwelijks ervaring, hierdoor had ik in het begin klein beetje moeite met de bovennatuurlijke en/of dystopische aspecten van de verhalen, tot ik doorhad dat het doorspekt was met symboliek.

Racisme, consumptiedrang, de klassenmaatschappij… Het zijn allemaal aspecten die naar voren komen in dit boek, vaak ook symbolisch. Dit boek lijkt mij ook bij uitstek geschikt voor een boekenclub, ik denk dat je hier heerlijke discussies over kan voeren. Ik weet ook zeker dat veel van de symboliek en/of dubbele betekenissen mij niet eens op zijn gevallen, ik wil hem om die reden dan ook heel graag nog eens lezen.

De verhalen zetten mij aan het denken over de huidige wereld waar wij in leven. Ik denk dat mijn drie favorieten ‘De vijf van Finkelstein’, ‘Zimmerland’ en ‘Lichtspuwer’ waren.
Ik vind het in een zeer indrukwekkend debuut en ik kan niet wachten om te zien waar Nana Kwame Adjei-Brenyah nog meer mee komt.

Meer recensies van Aishareads