De dertienjarige Sal wordt misbruikt door haar stiefvader. Haar zusje Peppa is tien jaar, even oud als Sal was toen het misbruik bij haar begon. Sal wil haar zusje beschermen en bereidt hun vlucht bijna een jaar lang voor. Ze vluchten naar een Schots natuurgebied nadat Sal iets doet wat niet meer terug te draaien is. Nu zijn ze alleen nog op elkaar en de natuur aangewezen. Zal het ze lukken om te overleven en om niet gevonden te worden?

Sal was een prachtig boek en ik moest het echt even laten bezinken toen ik het uit had. Ik kon niet gelijk aan een ander boek beginnen want de personages zaten nog zo erg in mijn hoofd. De personages waren voor mij ook echt de kracht van het verhaal. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een vergelijkbaar boek heb gelezen. Als je het plot leest dan denk je misschien dat het puur een avonturenroman is, maar het is zoveel meer dan dat. Jeugdtrauma's, veel te vroeg volwassen moeten worden, kindermisbruik, verantwoordelijkheidsgevoel, wildernis, empathie en (familie)liefde – dat vind je allemaal in dit boek. Het verhaal wordt vanuit Sal – het dertienjarige meisje – haar perspectief verteld. Dit is zo puur en ik ben echt een beetje van Sal gaan houden. Dit boek verdient echt alle aandacht. Ik gaf het 4/5 sterren.

Reacties op: Pijnlijk maar hoopvol

Sal - Mick Kitson