Andere tijden, andere waarheden

Alfred Wald 10 december 2022
Femke Roobol debuteerde in 2013 met ‘De laatste winter’. Sindsdien heeft ze meerdere historische romans geschreven, waarvan ‘Gevangen in leugens’ de recentste is. Het gaat over een liefdesgeschiedenis ten tijde van de Eerste Wereldoorlog en speelt zich af in het grensgebied Nederland en Vlaanderen, tot aan Rotterdam en Antwerpen.

De twee hoofdpersonages zijn de Nederlandse Julia en de tien jaar oudere Belg Éloi. Zij vertellen om en om over hun belevenissen in de periode juni 1914 - mei 1919. De naïeve Julia en getroebleerde Éloi vormen een succesvol duo als koorddansers in een rondreizend circus en delen een woonwagen. Dan breekt de oorlog uit. Hun werk stopt en langzaam maar zeker worden ze onderdeel van het nieuwe tijdperk. Tussen het neutrale Nederland en het bezette België ontpoppen ze zich als smokkelaars, met alle gevaren van dien. Éloi besluit vervolgens om naar het front te gaan. Daar weet Roobol op plastisch-subtiele wijze beelden te schetsen van de loopgraven, chloorgasaanvallen en veldhospitalen. Julia wordt gerekruteerd als spion en gaat een opleiding in Engeland volgen.

Langs grotere en kleinere omzwervingen komen Julia en Éloi, gelouterd en gebutst door hun ervaringen, elkaar weer tegen. Hun gevoelens voor elkaar raken in meerdere spagaten, bloeien op en doven uit. Vanaf hier wil Roobol voor mij net te veel aan opgebouwde historische kennis kwijt en tast een aantal toevalligheden de geloofwaardigheid van het verhaal en van de liefdesgeschiedenis aan. Extra spijtig, want Roobol heeft een prettige en toegankelijke schrijfstijl. Ze weet bijna organisch beschrijvingen en dialogen in elkaar over te laten vloeien.

Meer recensies van Alfred Wald