Kuikentje

Alfred Wald 03 augustus 2021
Rechercheur Léon Coeur zit rustig aan zijn ontbijt, als hij de klep van de brievenbus hoort. Hij loopt naar de voordeur, pakt een envelop van de deurmat en maakt die open. Er zit een polaroid in van een doodsbang meisje in een weiland, met op de achterkant coördinaten. Het doet Léon onmiddellijk denken aan een moord op een meisje, Lena, tien jaar geleden. De dader zit echter in de gevangenis, dus is hier sprake van een copycat?

Hoewel Léon vanwege zijn gezondheid juist wilde afbouwen, stort hij zich volledig op deze nieuwe moord – tegen de orders van hogerhand in – samen met zijn team en zijn nichtje Hanna. Zij was de vriendin van Lena en zit nog steeds met heel veel vragen over wat er toen gebeurd is. Een aantal antwoorden hoopt Hanna te krijgen van de dader, Adam, die nu bereid is te praten – maar alleen met Hanna.

In haar derde thriller, met Léon en Hanna, weet auteur Samantha Stroombergen de lezer snel in het verhaal te trekken. Toch wil het maar niet spannend worden; pas halverwege zorgen ontwikkelingen voor een toenemende spanning. Het contact tussen Hanna en Adam lijkt wat op te leveren en Léon komt in aanraking met een sekteachtige anti-abortusgroep. Als dan ook het dagboek van Lena boven water komt, raakt het verleden het heden. In korte tijd komen een aantal lijnen en lijntjes samen, met een paar verrassende verwevenheden. Dat heeft Stroombergen knap gedaan, evenals de psychologische uitwerking van een paar personages.

Er had echter meer ingezeten. Behalve het gebrek aan spanning de eerste helft van het boek, zitten er voor mij tien jaar na de moord op Lena een paar wat minder geloofwaardige wendingen in het verhaal. Met enige creativiteit had dat voorkomen kunnen worden. Al met al is het een onderhoudend en zeer prettig leesbaar boek. Ik ben heel benieuwd naar haar volgende thriller.

O ja, Kuikentje? Lees het boek!

Meer recensies van Alfred Wald