Een pareltje!

Amarins 14 augustus 2022
Nena van der Zee hoort al haar hele leven de vraag waar je aan denkt bij haar naam. Die 99 luftballon vindt ze op haar achtendertigste niet meer erg, ze is gek op ballonnen. Na het overlijden van haar man Casper, vier jaar geleden, is Nena gaan schrijven. Haar eerste boek met de titel Treymane Manor wordt, tot haar verbazing, verfilmd als miniserie voor de BBC en ze is gevraagd om als consultant een aantal weken op de set in Cornwall aanwezig te zijn. Ze voelt zich gevleid maar heeft geen idee wat ze daar moet doen. Maar ze gaat toch. Ze kan tegelijkertijd mooi haar boek promoten aan de andere kant van het Kanaal. Op de set zijn twee mannen die Nena erg leuk vinden, acteur Richard en landgoedeigenaar en beurshandelaar Graham. Maar Nena heeft geen gevoelens voor hen. Maar dan verschijnt Amerikaanse acteur Adam Cartwright op het toneel……

Twee zielen één gedachte kan niet aan je aandacht ontsnappen. De cover van dit boek is zo prachtig, meteen vallen de mooie rode ballonnen op en is je nieuwsgierigheid gewekt. En die nieuwsgierigheid is terecht. Wanneer je begint te lezen word je meteen meegezogen in weer een prachtig verhaal. Het begin heeft veel namen en details maar dat heeft mij niet gestoord. Het maakte mij nieuwsgierig naar wat komen zou. Leuk detail in het verhaal is dat Esther hier en daar een liedje of een bekende titel van een Disneyfilm heeft verwerkt in het boek.

Het verhaal begint weer vol vaart, zoals we dat gewend zijn van de boeken van Esther. Het leest lekker vlot en de personages zijn weer om verliefd op te worden. Ze zijn mooi uitgewerkt. Je maakt snel kennis met veel personen maar vooral met Nena. Nena is een geweldige vrouw, heeft een zeer liefdevolle band met haar twee dochters, maar blijkt heel veel meegemaakt te hebben. Doordat ze alle gebeurtenissen niet achter zich kan laten doet ze zichzelf hier en daar te kort en heeft ze niet veel zelfvertrouwen. Af en toe zou je haar door elkaar willen schudden om haar wakker te maken en haar erop te attenderen dat ze verder moet. Dat ze voor zichzelf moet kiezen. Zeker wanneer Adam voor haar meer blijkt te zijn dan een acteur. Hij heeft ook net een relatie achter de rug en wil volledig gaan voor Nena. Maar Adam is een doorzetter en geeft zich niet zomaar verloren. Het is een ontzettende lieve man die weet wat hij wil en gevoel voor romantiek heeft, maar hier en daar steekt ook zijn onzekerheid de kop op. Vooral zijn dochtertje Isa steelt de show in het verhaal en pakt iedere lezer in!

Het verhaal heeft me wederom weten te raken. Zoals we gewend zijn in de boeken van Esther zijn de thema’s weer prachtig uitgewerkt en geven ze het verhaal diepgang. Jaloezie, rouw, verdriet, doorzettingsvermogen, alleenstaand ouderschap, familie en vooral liefde en romantiek voeren de boventoon in het verhaal.

Ik heb regelmatig zitten lezen met een glimlach op mijn gezicht. De schrijfstijl die Esther heeft weet me regelrecht in het verhaal neer te zetten. Het is net of zit je naast Nena en Adam. Je voelt de warmte en de liefde die beide personen hebben voor hun naasten en hun werk.

Het slot van het verhaal is echt zo fijn. Verrassend, vol liefde en romantiek maar bovenal met een warm gevoel naar de toekomst.

Dit boek kan ik niet anders beoordelen dan met 5 sterren. Voor mij was het eerste boek wat ik las van Esther, Gewoon puur Emma, tot nu toe de topper. Maar mijn gevoel geeft aan dat Twee zielen één gedacht nu op nummer 1 staat!

Meer recensies van Amarins