Young adult vol magie en avontuur

Anita 13 maart 2020
Rani De Vadder is een Vlaamse studente Toegepaste Taalkunde Chinees en Engels die met Toxine haar debuut maakt nadat ze reeds gedurende een aantal jaren verhalen en boeken gepubliceerd heeft op Wattpad.
Khala, een Offer en dus eigendom van Opperheer, neemt op haar achttiende verjaardag haar eigen lot in handen en vertrekt tegen alle voorschriften in op een voor haar levensbepalende missie, namelijk ontsnappen aan de gewisse dood die haar wacht wanneer Opperheer haar te pakken krijgt en haar het door hem zo begeerde Talent ontneemt: haar gave om te doden. Het begin van een gevaarlijke tocht door een magisch land bevolkt door de meest vreemde alsook wrede creaturen. Metgezel van het eerste uur is Vex, de bandiet. Later wordt het duo vervoegd door een roodharige furie. Kan ze hen vertrouwen? Wie is de Zwarte Slang waarvoor ze meermaals wordt gewaarschuwd en die haar met regelmaat van de klok de stuipen op het lijf jaagt? Kan ze haar rol van uitverkorene tot een goed einde brengen?
Een wereld vol van magie gaat open voor de lezer: vreemde wezens, vliegende creaturen, hellehonden, pratende en vliegende slangen bevolken de bladzijden. De paarden, koetsen, het feodale systeem met Opperheer en Hoven katapulteert de lezer een paar honderd jaar terug in de tijd. Tegelijkertijd maken moderne uitvindingen zoals treinen en laserwapens hun opwachting: een interessante mix van wat vroeger was en wat nu is.
Van bij aanvang grijpt het verhaal je bij de lurven. De dreiging van onheil, vijandige creaturen die opduiken … houden de spanning erin.
Rani De Vadder slaagt erin om bij elke scène de juiste emoties op te roepen. Als lezer ben je samen met Khala eenzaam, bang, moedig, gedreven, …
De hoofdstukken lopen leuk in elkaar over: het einde van het ene sluit naadloos aan op het begin van het volgende, zoals scènes elkaar opvolgen in een film.
Heel veel piekjes leiden uiteindelijk naar de finale ontknoping. En alhoewel je je aan het einde verwacht, toch lees je in spanning verder want de tocht naar de afloop van het avontuur blijft boeien.

Khala vertelt haar avontuur in de ik-vorm. De andere personages leren we kennen door haar ogen.
Het meisje heeft een heel bijzonder Talent: enkel en alleen door iemand aan te raken kan ze een einde maken aan diens leven. Haar personage wordt ondanks haar bijzondere gave heel menselijk voorgesteld: een achttienjarig meisje dat snakt naar vrijheid, op weg naar volwassenheid, dat worstelt met de grote vragen van het leven, dat moedig maar terzelfdertijd ook onzeker en bang is, maar dat bovenal gaat voor haar idealen.
Over haar side-kicks blijft lange tijd een waas van mysterie hangen: zijn het gewone mensenwezens of toch ook weer niet?
Slangen kronkelen zich doorheen het verhaal, de Corvus, de Zwarte Slang, het gesis, de vergiftigde wereld waarin Khala zich voortbeweegt, de verwachting die reeds wordt gecreëerd op het moment waarop je het boek vastpakt, de titel ‘Toxine’, gif in vele vormen als metgezel heel het boek door!
Houdt Rani De Vadder van magie en avontuur, er is ook haar grote liefde voor de natuur, wat blijkt uit de aandacht die ze geeft aan de zon, de maan, de wind die branden en gieren door de tekst heen. Mooie beschrijvingen van deze krachtige natuurelementen volgen elkaar op. Vergelijkingen met dieren zijn schering en inslag. Hier en daar een woordspelletje, een beetje humor. Wat ik echt ga onthouden is Rani’s liefde voor taal die van de bladzijden spat: mooie zinnen, kleurrijke taal, … het leest als poëzie.
Een mooi verhaal, dus, gebonden in een mooie luxueuze hardcover. Een streling voor het oog! Geweldig om te mogen vasthouden tijdens het lezen! Binnenin prachtig verzorgde bladspiegels, elk hoofdstuk voorafgegaan door de afbeelding van 2 slangenkoppen die kronkelen rond een dolk, op elke bladzijde onderaan de vermelding van de titel of de auteur, … op en top een schitterende Hamleybooksuitgave!

Meer recensies van Anita