Niet makkelijk, maar erg mooi.

Anja Brummer 21 september 2020
Lukas en Gizmo zijn altijd bij elkaar geweest, al 13 jaar samen. Met Max, vriend van Lukas vormen ze Wonder-team en beleven allerlij avonturen, die Lukas verzint en opschrijft. Maar nu is Gizmo 14 en het gaat niet zo goed met hem. Hij wil nog steeds achter de stok en eekhoorns rennen, maar kan het niet meer zo snel. Als hij ziek wordt, maakt de dierenarts het duidelijk, dat het tijd is om te genieten, want veel tijd met Gizmo is er niet meer. Lukas maakt een lijstje van dingen, die Gizmo zou leuk vinden om nog samen te doen. Er is alleen een probleem: met Lukas zelf gaat het ook niet zo goed. Hij zit in de brugklas en snapt niks van gedrag van Max, die erg veranderd is. 3 jaar eerder is Lukas met zijn ouders en Gizmo op vakantie geweest en er is toen iets gebeurt. Sinds die tijd zijn ouders uit elkaar en Lukas krijgt paniek anvallen. Als hij op school nog gepest wordt, lijkt het cirkeltje rond.
De hulp komt uit onverwachte hoek. Lukas komt Liv tegen. Ze is wat ouder en heeft al genoeg problemen zelf, maar vindt het erg leuk om Lukas te helpen Gizmo's lijstje af te vinken. Ze beleven allerlij avonturen, het gaat van alles mis, maar het moet gewoon lukken.

Het is heel mooi, maar niet makkelijk boek. De taalgebruik zou prima te zijn voor kleine kinderen, het is helder en begrijpelijk, maar de thema's die in dit boek besproken worden zijn echt moeilijk. Het is boek over scheiding, ziekte van de ouder, verlies, pesten, opgroeien, maar vooral over vriendschap en vertrouwen. Ik heb enorm van dit boek genoten, hoewel de laatste hoofdstukken heb ik door de tranen heen gelezen. Echt een aanrader, niet alleen voor (wat oudere) kinderen.

Meer recensies van Anja Brummer