Te veel?

Anja Brummer 31 januari 2022
Wat een bijzonder boek is het. Unieke opbouw zorgt voor 1 verhaal die duurt ruim 2 duizend jaar. 1 hoofdpersonage die elke keer in andere tijd en in een ander deel van de wereld een stukje van zijn verhaal verteld. Het verhaal is een geheel, toch elke keer aan nieuwe plaats en tijd aangepast. Inclusief alle namen van de personages. Je moet bijzonder creatief zijn om dit in elkaar te zetten. Dat is Boyne zeker. Hij kan boeiend vertellen, laat details terugkomen en in elkaar vlechten, waardoor van losse puzzelstukjes een geheel ontstaat. Erg knap gedaan.

Toch vind ik dit boek een paar minpuntjes hebben. Stukken verhaal worden te oppervlakkig verteld, nauwelijks worden de details uitgediept, de hoofdstukken zijn relatief kort en er wordt veel herhaald. Het zorgt ervoor dat aandacht wat verslaapt, sommige stukken gaan te snel en worden een saaie galop door de tijd heen. Vooral in het begin wordt het lastig om bij te houden wie wie is en wat is er precies gebeurd.

Ik had liever dit boek gezien als 2 of 3 delen, rustiger, maar gedetailleerder verteld meet uitgebreidere zijmotieven. Er zitten meer dan genoeg verhalen in die ene geschiedenis, die verteld konden worden. Het is heel veel bij elkaar, voor mij voelde het net iets te veel voor één boek. Toch is het een knap stuk werk die boeit en is zeker waard om gelezen te worden.

Meer recensies van Anja Brummer