Hoge verwachtingen

Anja Brummer 20 september 2020
Ik was heel benieuwd naar deze klassieker. Het werd gekozen als het beste boek van XX eeuw, dus verwachtingen waren hoog. Allemaal waargemaakt. Wat een mooi boek is dit! Het beschrijft in grote lijnen gebeurtenissen uit het leven van 3 kinderen Scout, Jem en Dill in Alabama 1933-1935. Het verhaal wordt verteld door ogen van de jongste meisje, Scout (6-8 jaar). In al hun onschuld worden de kinderen keihard geconfronteerd met de wereld van volwassenen.

Vader van Jem en Scout is advocaat en opeens moet hij een zwarte man verdedigen die ( onterecht) wordt beschuldigd van verkrachting. Dat heeft allerlei consequenties voor iedereen in de kleine gemeenschap. Heel goed verteld door de ogen van een kind en nog steeds actueel.

Dit boek heeft alles: boeiend verhaal, prachtige, goed uitgewerkte personages, mooi taalgebruik, bijzondere dialogen en observaties. Ik geef het volle 5 sterren

Meer recensies van Anja Brummer