2 in 1

Anja Brummer 12 november 2023
Jaren geleden heb ik in de bieb “De boekenapotheek aan de Seine” van Nina George gezien. De boekenapotheek? Ik werd meteen nieuwsgierig en toen ik het las, werd ik verliefd op de verhaal over vriendschap en liefde, prachtig taalgebruik en alle boek adviezen voor verschillende kwallen. Ik werd ook helemaal blij, toen ik het vervolg zag en kreeg ik een exemplaar van Hebban in mijn brievenbus.

“Het boekenschip van Parijs” is het tweede deel over Jean Perdu en zijn 27m lange vrachtschip omgebouwd tot drijvende boekenwinkel. Het verhaal gaat gewoon verder en ik raad je sterk aan om eerst “De boekenapotheek “ te lezen, om te begrijpen hoe het boek in elkaar zit en wie zijn verschillende personages.

“Het boekenschip “ is een 2 in 1 boek. Een luchtige feelgood verhaal over boekenhandelaar Jean Perdu, zijn bijzondere boot, zijn vrienden en klanten en een stuk zwaarder, diepzinnig en filosofisch door Perdu geschreven boek: “Grote encyclopedie van kleine gevoelens”. Je kunt het op verschillende manieren lezen: alleen verhaal van boekenapotheek, als je niet z’n zin in zware lectuur hebt. Alleen “Grote encyclopedie”, duidelijk aangegeven aan het einde van elke hoofdstuk met andere lettertype, als je in stemming bent om over leven en de zin ervan te lezen. Je kunt ook gewoon alles doorlezen. Op eerste gezicht lijken het 2 verschillende dingen, maar je komt snel achter, dat de een sluit perfect aan de ander.

Ik vind het zeker een bijzonder boek, misschien niet erg boeiend verteld, maar zeker met erg mooie taalgebruik, prachtige, lange zinnen geschreven. Je moet het zeker lezen als je van boeken houdt en in feelgood roman iets meer dan cliché liefdes verhaal zoekt. En zeker, als je volgens Perdu aan leesdorst lijd en hebt last van
“(…) nervositeit, uitputting, onrust, concentratieproblemen, overspannenheid, een steeds ernstiger en zwaarder wordende melancholie, het met name ’s nachts wakker worden als vervolg van in kringetje draaiende gedachten zonder doel, zonder oplossing (…)”.

Wat ik erg heb gemist in de tweede deel, was een kaart van het reis van Perdu. In eerste deel was je daardoor veel meer betrokken bij het verhaal. Ik vond het een mooi boek, maar minder sterk dan eerste deel. Maar lees en beordel zelf.
“ Niet wát we beleven, maar hóé we het beleven maakt ons tot wie we zijn, dacht Perdu. Kleine dingen. De gebaren, de glimlach, het gesprek, het ontwaken, en iemand heeft koffie gezet zoals je lekker vindt, omdat hij of zij daarop gelet heeft, op zulke details. Op de verschillen. Op de realiteit. “

Meer recensies van Anja Brummer