Bijzonder document

Anja Brummer 16 september 2020
In het begin dacht ik : mwuah, droge opsomming van feiten... maar best snel ben ik van de mening veranderd. Het is misschien niet bijzonder mooi of spannend verteld verhaal, maar het is wel zeer goed onderbouwd document over lot van Joden, die in Amsterdamse diamant industrie werkten. Omdat Duitsers eigen diamant industrie wouden opzetten, waren de Joden lang beschermd, ook al werden ze uiteindelijk naar Westerbork en daarna Bergen-Belsen gestuurd, werden ze er beter behandeld. Totdat in december 1944 eerst de mannen en een dag later de vrouwen naar vernietigings kampen werden gestuurd. Van 164 mannen alleen 6 hebben het overleefd. Kinderen werden zomaar ergens in de andere deel van kamp uit de vrachtwagen in donker en kou uitgeladen en aan hun lot overgelaten. Gelukkig enkele verpleegkundigen, voornamelijk Luba Tryszynska hebben ervoor gezorgd, dat bijna alle kinderen hebben de oorlog overleefd. Laatste hoofdstuk vond ik heel bijzonder. Siertsema schrijft over andere boeken, die over dat stukje geschiedenis gaan en is zeer kritisch daarover . Vooral over niet door anderen bevestigd herinneringen van Hetty Verolme in "De kleine moeder van Bergen-Belsen." Wat dit boek bijzonder maakt is zeer goede voorbereiding, onderbouwing door middel van getuigenverklaringen en historische documenten en een vertelling uit alle mogelijke invalshoeken.

Meer recensies van Anja Brummer