Snelle thriller

Anja Brummer 14 augustus 2019
Systema was een Russische verdedigingsprogramma tijdens Koude Oorlog. In geheime laboratorium in Syberie werkten wetenschappers aan biologische wapens. Na de val van komunisme ontsnappen ze naar Westen en nemen de dodelijke virussen mee als een soort verzekering.
30 jaar later Russische geheime dienst stuurt agenten om de virussen onschadelijk te maken. Je wordt meteen in het boek geconfronteerd met een aanslag op voormalige wetenschapper en zijn dochter in Edinburgh. Sookie, die hele leven werd voorbereid, dat op een dag iemand komt achter hun aan weet de aanslag te overleven. Haar vader heeft minder geluk en het is niet duidelijk, of hij het haalt. Sookie gaat op onderzoek uit en beslist wraak op haar aanslagers te nemen. Ze vind de lijst met ontsnapte wetenschappers en op die manier komt ze in kontakt met Alex uit Amsterdam, die wanhopig zoekt naar verdwenen doodskist van zijn moeder.
Intussen worden er veel personages geïntroduceerd, Russen, die op ene of andere manier zijn verbonden met geheime dienst, biologische wapens en wapenhandel. Ze zijn allemaal doelbewust en medogenloos. Elke personage wordt aan een andere locatie gebonden, wat het makkelijker maakt om ze uit elkaar te halen. Af en toe vond ik al die mensen een beetje verwarrend omdat ze naar mijn mening iets te veel op elkaar leken.

Systema is een hele snelle thriller. Kort, vlot in makkelijke taal geschreven en met korte, filmische hoofdstukken. Je krijgt alleen noodzakelijke informatie, waardoor de actie snel verloopt. Het boek begint met een flinke lading spanning, die met voorstellen van personages iets wegzakt, maar steeds sneller oploopt. De verschillende verhalen komen uiteindelijk samen en zorgen voor een spannende plot.

Ik vind Systema een goed geschreven, spannend boek, waar actie en doelen van de personages het belangrijkst zijn. Je krijt weinig achterliggende informatie, er wordt niet gepiekerd over verschillende keuzes, ze leiden meteen naar handelen en actie. Achteraf het smaakte naar meer. Auteur heeft me nieuwsgierig gemaakt en ik zou graag vervolg van dit boek willen lezen.

Meer recensies van Anja Brummer