Wat een ellende!

Anja Brummer 23 januari 2021
Oliver is een wees met een geheim gebonden aan zijn geboorte. Hij groeit op in armenhuis in Victorianse Engeland. Tot een dag, dat hij als leerling bij lijkenverzorger terechtkomt. Alsof zijn leven al niet moeilijk genoeg was, wordt hij gepest en mishandeld, waarna neemt hij de benen en gaat naar Londen. Dan beginnen pas de problemen, want hij valt in de handen van oude Jood Fagin, bas van een dieven bende.
Oliver is lief, oprecht en zeer naïef, wat hem in problemen brengt, maar dankzij zijn eerlijke karakter leert hij ook mensen kennen, die hem helpen en zijn vrienden worden.
Toen ik dit boek las, dacht ik: is het niet teveel ellende voor een titel? Mishandeling,diefstal, inbraak, schietpartij, verraad, moord, allerlei geheimen en intriges ? Het is zeer spannend en interessant verhaal met zeer kleurrijke personages, die allemaal met elkaar verbonden blijken te zijn. Je kunt tijdens het lezen geen details missen, want later zijn ze wel belangrijk in het verhaal. Schitterend geconstrueerd boek!
Ik vind opvallend, dat Dickens echt een verhaal verteld, praat over zichzelf als schrijver en richt zich rechtstreeks tot de lezer. Hij heeft bijzonder beeldig manier van vertellen en tijdens lezen kun je bijna zien smalle steegjes en verwaarloosde huizen van Londen, je kunt verschillende personages bijna aanraken.
Dit is voor mij ook de enige minpunt van dit boek: af en toe net wat te lange beschrijvingen. Daarom ook 4 en niet 5 sterren. Door alles zo bloemig te vertellen, verliest Dickens vaart in het verhaal en de spanning valt even weg. Het neemt toch niet weg, dat het een perfecte boek voor een lange winteravond bij open haard met beker warme chocolademelk in de hand is.

Meer recensies van Anja Brummer