Onverwacht

Anja Brummer 12 februari 2020
Veronica, 17-jarig meisje met een perfect leven, komt achter, dat ze zwanger is. Hoe dat komt, weet ze niet, want ze was altijd toch heel voorzichtig geweest? Ongewenste zwangerschap komt op het slechtste mogelijke moment. Bijna aan het einde van school en net voor een prachtige toekomst.
Veronica heeft op alle vlaktes een perfect leven. Perfecte cijfers, perfecte vriend, perfect sociaal leven, alleen met haar ouders heeft ze geen sterke band en hoewel ze aan hun verwachtingen voldoet, kan ze hun echt niet over haar zwangerschap vertellen. Zwangerschap, die alles zou ruïneren. De keuze wordt onverwacht snel gemaakt. De abortus blijkt einige mogelijke oplossing. Alleen om dat te doen zonder toestemming van haar ouders, moet Veronica een reis van ruim anderhalve duizend kilometer afleggen. Ze lijkt alleen voor te staan, maar hulp komt uit een onverwachte hoek. Buitenbeentje Bailey, een vroegere vriendin, met wie Veronica al lang geen contant mee had, besluit mee te rijden. Het is een begin van hilarische roadtrip, vol onverwachte, spannende, grappige en ontroerende momenten.

Dit boek is heel anders dan ik had verwacht. Er wordt helemaal niet over keuze wel/niet abortus plegen gesproken, de keuze is snel en duidelijk. Hoofdthema is een vriendschap, wat is echt en wat nep? Wat zijn de voorwaarden, tekenen ervan, eigenschappen van een goede vriend, voor en nadelen van een neppe vriendschap? Dit thema en personages van beide meisjes worden in het boek goed uitgewerkt. Er komen ook andere thema's aan boord, zoals verwachtingen van de omgeving, trouw aan jezelf zijn, een rol van een vrouw, de relatie tussen kind en ouders. In tegenstelling tot hoofdthema worden ze vrij vlak en oppervlakkig behandeld.

Ik twijfelde, hoeveel sterren zou ik dit boek geven. Het is niet wat ik had verwacht, abortus is er hele tijd aanwezig, maar op de achtergrond, er wordt niks over de keuze en mogelijke gevolgen gesproken. Toch vind ik, dat het meer dan 3 sterren verdient. Het is bijzonder luchtig en grappig geschreven, je maakt goed kennis met Veronica en Bailey, die je helemaal meezuigen in hun verhalen. Het is verrassend, veelzijdig boek die zeker de moeite waard is. Zeer geschikt voor jonge mensen, maar ook iedereen die hun leven en bijhorende problemen wil beter begrijpen. Een aanrader.

Meer recensies van Anja Brummer