pareltje

Anja Brummer 02 augustus 2020
Klein boekje van 125 pagina's, maar wat een genoot om het te lezen! Ruim 60 jaar oud, maar tijdloos en steeds actueel.

In Amsterdamse café een Fransman komt zijn landgenoot tegen en vertelt hem zijn levensverhaal. Een boeiende verhaal die geen moment verveelt. Het is bijzonder mooi geschreven, ik moest meerdere keren de woordenboek raadplegen, want de gebruikte woordenschat is imponerend, maar op zeer natuurlijke, vanzelfsprekende en heel mooie manier gebruikt. Als je van mooie taalgebruik houdt, dit is zeker een aanrader.

Je zou maar denken: een eenzame man in een vreemde land wil zijn verhaal kwijt. Pas in de laatste hoofdstuk kom je achter, hoe fout die redenering is. Dan merk je ook, dat dit een boek is, die moet herlezen worden. Er zit bomvol prachtige, filosofische gedachten over bijvoorbeeld vriendschap, liefde, vrijheid of vrouwen. Je kunt ze op willekeurige plekken per alinea goed los lezen.

Voor mij een prachtig pareltje, die zeker een plek in boekenkast krijgt.

Meer recensies van Anja Brummer