Bijzonder document

Anja Brummer 22 juni 2020
Ik lees graag over oorlog en toen ik dit boek zag, kwam het meteen op mijn WIL lijstje. De kaft sprak me erg aan, maar de inhoud bleek nog beter.
Op basis van 14 verschillende kinderdagboeken uit de II WO worden er verhalen verteld over verschillende aspecten van de oorlog, onder andere bombardement van Rotterdam, hongerwinter, onderduiken in mijn of bij de boer, jappenkampen, Radio Oranje of jeugdafdeling van NSB. Bij elk verhaal van een kind (tussen 10 en 18 jaar oud) worden achtergrond informaties gegeven, ook persoonlijke over kind en zijn gezin. Moeilijke worden worden in blauw gedrukt en uitgelegd in woordenboekje achterin het boek. Het is een bijzondere kroniek van de oorlog geworden, niet alleen interessant, maar ook erg leerzaam.
De schrijfstijl is droog en zakkelijk, past goed bij onderwerp van de verhalen en leeftijd van de kinderen.
Heel mooi boek, zeer geschikt ook voor geschiedenis lessen, ik schat in, dat het meest geschikt is voor onderbouw middelbare school.
Van mij 4 (en een half) sterren.

Meer recensies van Anja Brummer